Enter the ad code for 468x60 ad spot

Fortsatt på “3 for 2″-bølgen

Av Pia Charlotte Fredriksen Send e-post til forfatteren - Publisert: 29. januar, 2014

- Vi skal kutte to for tre-tilbudene, sa Rema 1000 i november. Istedenfor lanserer de nå en «Fyll opp»-kampanje.

En rapport fra Østfoldforskning og prosjektet ForMat fra siste halvdel av 2013 viser at nordmenn i snitt kaster 51 kilo mat i året. Hvilket tilsvarer innholdet av ti bæreposer.

«Vi vurderer å kutte ned på «3 for 2»-tilbudene», sa Rema 1000 i et intervju til Aftenposten i november i forbindelse med rapporten. Istedenfor kom de heller med en «Fyll opp»-kampanje på nyåret gjeldende for hele januar, fortsatt med mange «3 for 2»-tilbud.

Har ikke satt noen dato

Regionsjef for Rema 1000 Sør, Terje Ragnar Hansen, skylder på forhåndsplanlagte kampanjer

Terje Ragnar Hansen, regionsjef for Rema 1000 Sør. Foto: Nicholai Rosdahl

- Det er drøye to måneder siden intervjuet, hvorfor har det ikke skjedd noe hos Rema 1000?

- Kampanjer blir avklart og planlagt med leverandørene to til tre måneder i forkant, så man kan ikke stoppe på stedet. Når forpliktelsene rundt de planlagte kampanjene er ferdig, er det muligheter å tenke annerledes rundt tilbudene, forteller sjef for region Sør.

- Når kommer dere til å redusere «3 for 2»-tilbudene hos Rema 1000?

- En dato for når Rema 1000 starter med å redusere tilbudene er ikke satt ennå. Vi er i et ledd i prosessen. Det er fornuftig å kutte «3 for 2»-tilbudene på matvarer spesielt utsatt for matsvinn i husholdning, mener regionsjefen.

Færre varer med «best før»-dato

Kunde Janet Lilledrange fra Kristiansand tenker ikke over «3 for 2»-tilbudene når hun handler, men mener butikkene kan gjøre noen grep for å hjelpe kunder til å tenke over matsvinn.

Janet Lilledrange fra Kristiansand mener butikkene kan redusere antall tilbud for å hjelpe kunder kaste mindre. Foto: Pia Charlotte Fredriksen

- Butikkene kan redusere antall tilbud og ikke datomerke alle matvarene. Det er ikke greit å kaste mat og det er viktig å gjøre folk oppmerksomme på å hive minst mulig, mener Janet Lilledrange som pleier å lukte og se på maten før hun eventuelt kaster den.

Bjarne Olsen, kunde hos Rema 1000, mener det ikke er så mye matvarekjedene kan gjøre for å redusere matsvinn, men at det er folk som må bli mer bevisste. Selv passer han på å fryse ned matvarer og kaster minst mulig.

Bjarne Olsen mener det ikke er så mye butikkene kan gjøre for å motvirke matsvinn, men at kundene selv bør bli mer bevisste. Foto: Pia Charlotte Fredriksen

- Det er kolossalt mye matsvinn, noe som er veldig leit. Det er viktig at folk blir mer bevisste på nettopp dette og det hjelper om de følger med på TV og radio, mener han. – Jeg tror ikke det er så mye butikkene kan gjøre, ettersom de prioriterer å selge, mener han.

«3 for 2»-bølgen

Regionsjefen mener at tilbudene og «3 for 2»-bølgen i stor grad påvirker kundene, men at det ikke bare har negative følger.

- Vi må huske at familier med store innkjøp som benytter tilbudene på en positiv måte sparer på dette. Vi har også tilbud på ulike varer som tåler å stå lenge i både butikk og hjem for å unngå svinn, sier regionsjefen.

- Hva slags grep gjør dere for å påvirke kundene til å begrense matsvinn?

- Vi har fokus på at kunder planlegger innkjøp og middager, både med tanke på riktig mengde for å unngå svinn, dette i middagshefter og egen planlegging-app, sier Terje Ragnar Hansen.– I Rema 1000 fokuserer vi på å begrense matsvinn direkte i butikkene og ønsker å være med å begrense svinn i den enkelte husholdning også, sier han videre.

Kiwi kom i forkjøpet

Tidlig på nyåret lanserte Kiwi-kjeden en ny kampanje i kontrast til flere andre matvare-kjedene; «Kjøp 1, betal for 1». De vurderte å gjøre som konkurrentene, men et nytt konsept ble heller utviklet.

- Vi har tidligere vurdert å innføre «3 for 2»-kampanjer, men vår konklusjon var at vi ikke ønsker å tvinge kunder til å kjøpe mer enn de behøver. Vi mener det er dumt, både for helse, lommebok og miljø, forteller kommunikasjonsrådgiver for Kiwi, Kristine Arvin. – Dette er ikke bærekraftig over tid, sier hun videre.

- Dere har også senket priser på varer, hva tjener dere på dette?

- Vi har senket prisene på flere typiske «3 for 2»-varer og andre varer kunder kjøper ofte. Vi håper denne kampanjen vil trekke nye kunder som på sikt dekker de eventuelle kostnadene vi har fra å senke varene, forteller Kristine Arvin.

«Svinn er en balansegang»

Fra rapporten i 2013 kom det også fram at en andel av matsvinn kommer direkte fra matvare-kjedene. Kiwi innrømmer at det er vanskelig å kutte all svinn og at det ofte er en balansegang.

- Det vil alltid være noe svinn i butikkene, men det gjelder å ha riktig type svinn, sier kommunikasjonsrådgiver for Kiwi.

- Hva mener du med «riktig type svinn»?

- Kunder forventer at det alltid er nok varer på hyllene, eller så vil de dra til andre butikker. At de til en hver tid kan få kjøpt ferskt brød for eksempel, da er det nødt til å bli noe svinn, sier hun videre. – Vi jobber hele tiden med å redusere dette og blant annet fokus på rullering av varer og riktig bestilling.

Kommunikasjonsrådgiveren sier Kiwi håper flere kjeder gjør som de, kutter ut tilbudene for å spare miljø og lommebok.

- Vi oppfordrer til at flere kjeder skal redusere antall «3 for 2»-tilbud. Det er ikke foreløpig andre kjeder som har kuttet det ut, men det flere som har sagt de vil følge etter på sikt, forteller hun.

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand