Enter the ad code for 468x60 ad spot

Snømåking uten ryggsmerter

Av Silje Halvorsen Send e-post til forfatteren - Publisert: 30. januar, 2014

Kennet Gard forteller deg hvordan du skal måke snø uten å få vondt i ryggen.

Anne Marie Solhelm måker utenfor huset i Posebyen. Foto: Silje Halvorsen

 

Når snøen laver ned, tvinges sørlendingene ut med skuffer og spader. Det betyr samtidig såre muskler og vonde rygger. Landsdelens leger, fysioterapeuter, kiropraktorer og naprapater har venterommene fulle av folk som sliter med “snømåkeskader”.En av dem som hjelper folk som har fått problemer etter snømåking, er naprapat Kennet Gard. Sørnett besøker ham på Aquarama. Bare denne dagen har han hjulpet to pasienter som har fått problemer etter å ha kjempet mot snøen.

- De fleste rekker ikke å trene opp ryggen for denne sesongens snømåking, sier Kennet Gard som har muskler og skjelett som sitt ekspertområde. Han forteller hvordan man skal måke å unngå smertene.

 

Før du går i gang

Slik skal du stå når du måker snø.
Kennet Gard korrigerer Stian Kjøle Karlsen. Foto Silje Halvorsen

–Først og fremst bør man kle seg varmt, og man kan gjerne varme opp før man begynner. Eksempler på oppvarmingen kan være å sette seg på huk, reise seg opp igjen flere ganger, samt svinge godt med armene. Dessuten er det lurt å begynne forsiktig, ikke gå rett på det tunge, forklarer Gard.

Naprapaten synes vi skal se på snømåkingen som trening, og ta oss god tid medarbeidet. – Det er viktig å ikke stresse, men ta det som en rolig treningsøkt, sier Gard.

 

Stå korrekt

Riktig: Slik bør du stå når du kaster snøen fremover. Foto: Silje Halvorsen

Han forteller at mange står i feil stilling, og opplever derfor å få vondt i ryggen i ettertid.
–Man skal stå med brede skuldre og åpent bryst. Ryggen ha en naturlig svai, og knærne skal være bøyd, forklarer han. Gard forteller at det er feil å stå med strake knær, mens man bøyer seg mot bakken slik mange gjør.

 

Det verste du kan gjøre

Feil: Ikke stå med strake ben og bøy deg over. Foto: Silje Halvorsen

- Det verste er å stå i denne posisjonen mens man vrir ryggen i hvert snøkast (se bilde). Hvis man i tillegg kaster snøen bakover, kan det gå galt. Korsryggen er et svakt punkt, forklarer

han.

Gard kan også fortelle at det er lettere for kroppen og lempe snøen foran seg på bakken, samt velge en kortere spade slik at vekten kommer nærmere kroppen.

Det verste: Ikke kast snøen bakover på denne måten. Foto: Silje Halvorsen


Hvis skaden har skjedd

Skulle man få vondt i ryggen, mener Gard det ikke trenger å vare så lenge. –Ryggsmerter er sjeldent farlig. Det går gjerne fort over etter behandling ved å knekke opp eller fjerne spenninger, avslutter han.

 

 

 

 

 

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand