Enter the ad code for 468x60 ad spot

- Finn en aktivitet som passer for deg

Av Patrick Sønstevold Send e-post til forfatteren og Jonas Fossing Send e-post til forfatteren - Publisert: 13. februar, 2014

Nå kommer den vanskeligste tiden for å opprettholde treningen. Vi gir deg rådene som gjør at du forsetter treningen.

Stor pågang: Ingen mangel på motivasjon på Fresh. Foto: Jonas Sivertsen Fossing

- Nyttårsforsettet mitt var å trene minst fire ganger i uka. Dette har jeg klart å gjennomføre, forklarer Martin Wisinska Andersen (23).

Andersen startet å trene på Fresh i sentrum fra den dagen det åpnet, 30. november. Den første måneden trente han ikke så mye som han ønsket, noe som har endret seg etter årsskiftet.

Fornøyd senterleder: Kenneth Olsen prøver å motivere alle nye medlemmer. Foto: Patrick Sønstevold

Holder i seks uker

Treningssentrene får mange nye medlemmer i starten av januar. Den store utfordringen er å holde på medlemmene utover året.  Til tross for færre innmeldinger, er det veldig mange som fortsatt trener flere ganger i uken, opplyser Kenneth Olsen, senterleder for Fresh Fitness i Kristiansand.

- Vi har et toppunkt i slutten av januar, der vi har flest antall medlemmer innom treningssenteret. Men det er veldig mange som faller av etter den magiske seks ukers-grensen, sier senterlederen.

Med den magiske seks ukers-grensen mener Olsen at folk klarer å holde motivasjonen oppe i de seks første ukene på nyåret. Dette er noe han har erfart etter flere år i bransjen. Utfordringen blir da å gi medlemmene den veiledningen de trenger for å holde på motivasjonen og treninglysten.

Nyttårsforsett: Martin Wisinska Andersen trener fire ganger i uken. Foto: Jonas Sivertsen Fossing

Martin Wisinska Andersen har ikke merket at det er færre som trener.

- For meg har det vært utrolig viktig å sette noen konkrete mål. Det har bidratt til å øke motivasjonen min, som gjør at det er mye lettere å komme seg bort på Fresh, sier en smilende Martin Andersen.

 

Viktig å finne sin egen greie

Tommy Haugen, førsteamanuensis ved institutt for folkehelse, idrett og ernæring på UiA, tror folk har for høye ambisjoner og setter seg urealistiske mål om treningsmengde. Han sier folk bør starte litt mer gradvis for å holde motivasjonen oppe over lenger tid.

Tommy Haugen mener litt trening er bedre enn ingen trening. Foto: UiA

-  Folk streber nok litt etter å finne sin egen greie. Så mitt råd er å bruke tid på å finne en aktivitet som passer for deg. Det kan være alt fra treningsstudio, ballaktiviteter, løping og gåturer i skogen, forteller Tommy Haugen.

I starten av et nytt år reklamerer treningssentre for nye og spennende treningsaktiviteter.

Tommy Haugen mener det er viktig å ikke låse seg på hva som er trendy og populære treningsaktiviteter, da man fort kan gå lei. Han poengterer likevel at treningsentre har mange gode muligheter.

 

Gode tips

- Mitt beste tips vil være å bli med på gruppetimer eller skaffe seg en personlig trener. Dette er forpliktende og man får et nytt syn på treningen, sier Kenneth Olsen.

Førsteamanuensis Tommy Haugen er enig i at folk kan trenge veiledning for å holde motivasjonen oppe. Han tror mange som melder seg inn på treningssentre for første gang, føler en usikkerhet. Derfor er det viktig at de spør om hjelp, men også at treningssentrene tilbyr opplæring og veiledning for de som trenger det.

 

Motivasjon er ikke noe problem

Fokusert og seriøs: Martin har et stort ønske om å spille fotball igjen. Foto: Jonas Sivertsen Fossing

Martin Wiskinska Andersen forteller at det er flere av hans kamerater som har begynt å miste lysten på treningen. Men selv har han ingen problemer med å holde den vedlike.
Han er ganske sikker på at han vil fortsette med fire økter i uka en god stund til.

- På grunn av en kneskade er jeg nødt til å bygge opp kneet igjen. Målet mitt er å komme tilbake på fotballbanen innen sommeren. Det er motivasjon nok.

 

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand