Enter the ad code for 468x60 ad spot

Kø for curry og pepperbiff til en hundrings

Av Susanne Ingebrigtsen Send e-post til forfatteren - Publisert: 13. februar, 2014

Rekordhøye tall etter det årlige arrangementet ‘’Spis for 100’’ i Kristiansand.

Bølgen og Moi på fiskebrygga gjør seg klar for kveldens mange gjester. Foto: Susanne Ingebrigtsen

Å spise ute har blitt en sentral del av hverdagslivet og en populær fritidsaktivitet. De fleste unner seg det en gang i blant, men denne uken har enkelte spist ute opp til fem ganger. En gang i året inviterer byens spisesteder til utvalgte matopplevelse, kun for en hundrelapp. I år har de hundrelappene vært flere enn noensinne.

3218 porsjoner pepperbiff

- Vi vil ikke promotere enkelte restauranter med å fortelle hvem som hadde flest besøkende i forrige uke, men jeg kan gledelig si at vi er kjempefornøyd med hvordan det hele gikk, sier prosjektleder Henning Vestavik til Sørnett.

Hva viser tallene fra i år?

- Igjen hadde vi en stor økning i antall som benyttet seg av tilbudet, og vi slo målet vårt som var å bestige fjorårets antall solgte retter. Vi har regnet, og rundt 45.000 var ute og bestilte en av rettene våre i forrige uke, sier han fornøyd. I fjor viste tallene 40.211 solgte.

Målinger viser at restauranten Brasserie C på Hotell Caledonien hadde flest antall solgte retter. Deres indrefilet av okse ble bestilt hele 3218 ganger, det forteller Sebastian Wang Kloster, servitør ved Brasserie C, til Sørnett. På andreplass i rangeringen hos Fædrelandsvennen havner Mother India og deres rett Murg Curry. De opplyser om at det var lange køer flere av dagene ned til restauranten.

 

Foto: Skjermbilde fra Web-tv, Jonas Fossing

 

Kjempesuksess

Siden konseptet startet i 2011, har det vokst større og større for hvert år. 15.000 retter ble solgt det første året arrangementet tredde i kraft, og i dag er tallene tre ganger høyere. Hva sier folket?

- Alle tilbakemeldinger vi har fått har vært positive. Og det har blitt mange av dem! De fleste gir ros for de fine og varierte menyene til restaurantene.

Porsjonene litt for små

- Caledonien sin pepperbiff var aller best. Selv om porsjonen var litt liten.

Det sier Aina Louise Haukeland, heltidsstudent som mener hun selv er over gjennomsnittet glad i å spise ute. Aina spiste ute hele fem ganger i uken som gikk, og av spisestedene har hun klare favoritter.

- På andreplass kommer nok Gastropuben KICK sin oksesauté, den var enda mindre men dåg meget smakfull. Viltgryten hos Håndverkeren var en del større, så jeg gir den en tredjeplass, men den kan ikke slå mammas hjemmelagde.

 Ofte mer enn bare én hundrings

Aina er i ingen tvil om at arrangementet byr på mange gode tilbud, men at lommeboken likevel får bemerke det.

- En glemmer nesten å tenke på at pengene faktisk forsvinner. Én hundrelapp for et lekkert måltid er jo ingenting. Men så kommer drikken, desserten, nanbrødet. Og de andre rettene til bare hundre kroner.  Vi er jo klar over hvordan vi skal få en restuantopplevelse til bare hundrelappen, men vi lar oss ofte ‘’rive med’. Det er et godt salgstriks, kanskje til og med en vinn-vinn situasjon for restaurantene og de etende. 

Spis for 100

  • Arrangeres i februar hvert år
  • Oppstart 2011
  • Konseptet finnes kun i Kristiansand 
  • 44 restauranter var med i år
  • 45.000 retter ble solgt 
 

Flere restaurantsjefer fortale i forrige uke til Fædrelandsvennen at de bruker arrangementet til å vise seg frem- heller enn å tjene på det. Til Sørnett sier Vestavik at restaurantene har begynt å se på konseptet som en stor mulighet, og at de ikke velger det enkleste på menyen som sin ‘’100-rett.’’

– Vi sitter ikke igjen med veldig mye penger, men vi ser på det som markedsføring. De tidligere årene har gjestene kommet tilbake senere også, sa restaurantsjef hos Food Asylum, Atle Kaafjord til Fædrelandsvennen.

#spisfor100

Instagrambildene med ”hashtagen” #spisfor100 er mange. Foto: Facebook/Spisfor100/Instagram

I år ble det også lansert en konkurranse knyttet til arrangementet.  Denne konkurransen går gjennom den sosiale medietjenesten Instagram, som lar bruker publisere bilder og legge til forskjellige «hashtags». Vestavik forteller at Instagram-konseptet tok helt av, og at de har over 700 bilder på «hashtagen» #spisfor100.  Vinneren av konkurransen kåres denne uken, og Vestavik avslører til Sørnett at premien er en valgfri middag for to.

 

 

 

Her kan du se en reportasje om arrangementet:

 

 

 

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand