Enter the ad code for 468x60 ad spot

Semesterprosjekt: Lærerstudent i en digital verden

Av Guro Varberg Eriksen Send e-post til forfatteren - Publisert: 21. mai, 2014

Sosiale medier har begynt å gjøre inntog i barneskolen. Mange av barna har allerede sin første smart-telefon og er aktive på Instagram.

Lærerstudent ved UiA Mari Furuheim Foto: Guro Varberg Eriksen

- Det er foreldrene sitt ansvar å sette klare grensen, men vi har muligheten til å lage punkter som barna må følge, forteller Mari Furuheim, lærerstudent ved Universitetet i Agder.

Hun forteller at skolen hun er i praksis på nå har, som mange andre skoler i Norge, en regel om at mobilen skal være avslått og i sekken under hele skoledagen.

- Utover dette har ikke vi mulighet til å sette grenser, forklarer Furuheim.

Etter en endt praksisperiode på en barneskole i Kristiansand, kan hun fortelle at hun ikke opplever barna som sterkt påvirket av sosiale medier. Furuheim forteller at barna har fokus på det de skal gjøre og følger godt med i timene. Hun mener en kan stille spørsmål om sosiale medier kan ta for mye tid fra lekse-tida til barna, men at det igjen er foreldrene som må sette klare grenser og ta ansvar for barnas læring.

Selv med en digitalisert hverdag med sosiale medier, er Furuheim positiv til mer digitalisert læreprosess. Hun forteller at det kommer mye informasjon i undervisningsopplegget.

- Vi bruker ofte søkemotorer i hverdagen. Det er derfor viktig å lære barna det i ung alder, og at de lærer å være kildekritiske til den informasjon de finner på internett, sier Furuheim.

Mari Furuheim har selv tatt noen grep før hun begynte praksis-perioden. Hun har gjort Instagram-profilen sin privat, slik at hun selv bestemmer hvem som ser bildene.

- Det hadde ikke bare med praksis å gjøre, men det er bra at en skaper ett skille mellom seg selv som lærer og som privatperson, sier Furuheim.

Hun forteller og at endringen på profilen kom av at tantebarnet hennes på 10 år begynte å følge henne. Det førte igjen til at hele venninnegjengen til tantebarnet og begynte å følge henne.

- Plutselig hadde de likt mesteparten av bildene mine, forklarer Furuheim.

Furuheim tror at barn ikke helt har skjønt grenser ved sosiale medier enda, og derfor er det viktig å være et forbilde på nettet.

- Barna har ikke behov for å vite alt. Vi som voksne må gå foran med et godt eksempel og være gode forbilder for unge, avslutter Mari Furuheim med.

 

Les også:

Sak om nettsiden til Bergtorasvei barnehage: http://sornett.no/?p=108725&preview=true

Sak om grenser på internett: http://sornett.no/?p=109407&preview=true

 

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand