Faser ut «3 for 2»-tilbudene

Regionsjef for Rema 1000 Sør, Terje Ragnar Hansen, sier kjeden har kuttet ned på antall "3 for 2"-tilbud, men at de vil holde på dem til over sommeren.

Terje Ragnar Hansen, regionsjef for Rema 1000 Sør. Foto: Nicholai Rosdahl

I november i fjor uttalte Ole Robert Reitan, eier av Rema 1000, at kjeden skulle redusere antall «3 for 2»-tilbud med håp om å senke mengden matsvinn i husholdninger.

I januar startet Rema 1000 med en «Fyll-opp»-kampanje. Terje Ragnar Hansen, regionssjef for Rema 1000 Sør, skyldte på forhåndsplanlagte kampanjer og sa det foreløpig ikke var satt noen dato for å redusere tilbudene. Han poengterte også at kampanjene ble planlagt med leverandørene opptil to til tre måneder i forkant.

Ny tilbudsavis

Den nye tilbudsavisen har fortsatt «3 for 2»-tilbud, men færre. Regionsjefen for Rema 1000 Sør, sier kjeden gjør det de kan for å redusere matsvinn, og at de bevisst har kuttet ned på tilbud som får forbrukerne til å kjøpe mer enn de strengt tatt trenger.

– Vi er etisk bevisste rundt matsvinn. Vi har færre tilbud, men med tanke på konkurransen på markedet kan vi ikke fjerne tilbudene helt før etter sommeren, forklarer Terje Ragnar Hansen. – Fra og med august har vi besluttet at vi ikke lenger skal kjøre «3 for 2″-kampanjer», avslutter han.

Kjøp det du kan spise

Ole Jørgen Hanssen, seniorforsker ved Østfoldforskning og faglig ansvarlig for ForMat-prosjektet «Forebygging av matsvinn», ser positive forandringer i matvarekjedene.

– Jeg ser tendenser til at flere og flere matvarekjeder selger ferskvarer med kort utløpsdato for en lavere pris, og at de er flinkere til å begrense utvalget av brød mot slutten av dagen, forteller han. – Det bugner ikke lenger av brød når man kommer til butikkene siste time før stengetid, og dette vil føre til mindre svinn, fortsetter han.

– Er det slik at dere ser tendenser til at «3 for 2»-tilbudene fremmer matsvinn?

– Vi vet at en viktig årsak til matsvinn i husholdningene er at man kjøper mer enn man klarer å spise opp innen holdbarhetstiden. Da er det naturlig at slike «3 for 2»-tilbud fører til høyere matsvinn, spesielt tilbud på ferskvarer, forteller Hanssen.

– «1 for 1» kommet for å bli

Kommunikasjonsrådgiver ved Kiwi, Kristine Arvin, forteller at kjeden ikke kommer til å begynne med «3 for 2»-tilbud.

– Vi har fått mange gode tilbakemeldinger rundt kampanjen «Kjøp 1 – betal for 1», kunder blir engasjerte og deler tips for å redusere matsvinn, forteller hun. – «Kjøp 1 – betal for 1» er kommer for å bli i Kiwi, forsikrer hun.