Enter the ad code for 468x60 ad spot

Faser ut “3 for 2″-tilbudene

Av Pia Charlotte Fredriksen Send e-post til forfatteren - Publisert: 9. mai, 2014

Regionsjef for Rema 1000 Sør, Terje Ragnar Hansen, sier kjeden har kuttet ned på antall "3 for 2"-tilbud, men at de vil holde på dem til over sommeren.

Terje Ragnar Hansen, regionsjef for Rema 1000 Sør. Foto: Nicholai Rosdahl

I november i fjor uttalte Ole Robert Reitan, eier av Rema 1000, at kjeden skulle redusere antall «3 for 2»-tilbud med håp om å senke mengden matsvinn i husholdninger.

I januar startet Rema 1000 med en “Fyll-opp”-kampanje. Terje Ragnar Hansen, regionssjef for Rema 1000 Sør, skyldte på forhåndsplanlagte kampanjer og sa det foreløpig ikke var satt noen dato for å redusere tilbudene. Han poengterte også at kampanjene ble planlagt med leverandørene opptil to til tre måneder i forkant.

Ny tilbudsavis

Den nye tilbudsavisen har fortsatt “3 for 2″-tilbud, men færre. Regionsjefen for Rema 1000 Sør, sier kjeden gjør det de kan for å redusere matsvinn, og at de bevisst har kuttet ned på tilbud som får forbrukerne til å kjøpe mer enn de strengt tatt trenger.

- Vi er etisk bevisste rundt matsvinn. Vi har færre tilbud, men med tanke på konkurransen på markedet kan vi ikke fjerne tilbudene helt før etter sommeren, forklarer Terje Ragnar Hansen. – Fra og med august har vi besluttet at vi ikke lenger skal kjøre “3 for 2″-kampanjer”, avslutter han.

Kjøp det du kan spise

Ole Jørgen Hanssen, seniorforsker ved Østfoldforskning og faglig ansvarlig for ForMat-prosjektet «Forebygging av matsvinn», ser positive forandringer i matvarekjedene.

- Jeg ser tendenser til at flere og flere matvarekjeder selger ferskvarer med kort utløpsdato for en lavere pris, og at de er flinkere til å begrense utvalget av brød mot slutten av dagen, forteller han. – Det bugner ikke lenger av brød når man kommer til butikkene siste time før stengetid, og dette vil føre til mindre svinn, fortsetter han.

- Er det slik at dere ser tendenser til at “3 for 2″-tilbudene fremmer matsvinn?

- Vi vet at en viktig årsak til matsvinn i husholdningene er at man kjøper mer enn man klarer å spise opp innen holdbarhetstiden. Da er det naturlig at slike “3 for 2″-tilbud fører til høyere matsvinn, spesielt tilbud på ferskvarer, forteller Hanssen.

- “1 for 1″ kommet for å bli

Kommunikasjonsrådgiver ved Kiwi, Kristine Arvin, forteller at kjeden ikke kommer til å begynne med “3 for 2″-tilbud.

- Vi har fått mange gode tilbakemeldinger rundt kampanjen “Kjøp 1 – betal for 1″, kunder blir engasjerte og deler tips for å redusere matsvinn, forteller hun. – “Kjøp 1 – betal for 1″ er kommer for å bli i Kiwi, forsikrer hun.

 

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand