Enter the ad code for 468x60 ad spot

Hardtrening uten betaling

Av Silje Halvorsen Send e-post til forfatteren - Publisert: 12. mai, 2014

Magnus Frantzen ønsker å bli personlig trener for flere. Derfor arrangerer han gratis fellestrening for alle som har lyst.

Hopping på pall. Foto: Magnus Frantzen

 

Regnet trommer på asfalten utenfor garasjen til Magnus Frantzen i Narviga. Det er ti grader i lufta, men med tynt treningstøy føles det ut som fem. Søndag var det klart for en skikkelig treningsøkt i friluft med Magnus Frantzen og Matthew Szwinto.

- Trening er hele livet mitt. Jeg brenner for dette, og jeg er en forkjemper for funksjonell trening, sier Magnus Frantzen.

 

Markedsføring

Frantzen og Szwinto stiller frivillig med veiledning, plass og utstyr hver søndag i Narviga i Kristiansand. De ønsker alle velkommen til en intensiv økt, et tilbud som har blitt veldig populært. For fire uker siden var det ni deltakere. Nå nærmer de seg femti.

- Vi startet med å arrangere fellestreningene for å markedsføre oss selv, og fordi vi ville gjøre noe bra for lokalområdet. Vi vil vise treningstypen vi brenner for, den er intensiv, effektiv og variert, forteller Frantzen.

Frantzen har tatt i bruk både blogg, Facebook og Instagram for å nå ut til så mange som mulig.

- Det er gøy å gjøre denne jobben, selv om man ikke tjener penger på det. Det er ikke veldig stressende, fordi man ikke føler presset av at noen forlanger noe av deg, sier Szwinto.

 

Tunge økter og positive tilbakemeldinger

Slitne deltakere. Foto: Matthew Szwinto.

Litt før klokken tolv kommer deltakerne gående i fargerikt treningstøy og joggesko. Alle ble stående inni garasjen og trippe frem og tilbake, for å ikke bli våte og kalde før start.

- Mange vet ikke hva de kommer til, men de har gjerne fått med seg at det er kjempetungt. Vi vil at folk skal ta ut så mye de klarer. Det har vært deltakere som har spydd under treningen, uten at det trenger å være noe mål, forteller Frantzen.

Trenerne har inntrykk av at deltakerne setter pris på å få tatt den helt ut på treningene.

- Vi får utelukkende positive tilbakemeldinger. Det var ei som tok med en venninna som bare hadde dårlige treningserfaringer, men hun synes det var kjempegøy!, legger han til.

 

Gir alt

Treningsøkten starter med en god oppvarming, før det er klart for en kilometer løping. Alle står oppstilt til start, og konkurranseinstinktet har for lengst slått inn. Regn og kulde blir glemt i den første bakken. Nå gjelder det bare å gi alt.

Etter en intens løperunde, er det klart for femti repetisjoner av seks ulike øvelser, samt tyve meter med både froskehopp og utfall. Det hele skal utføres så raskt som mulig. Da Frantzen roper at vi var halvveis, er beina forlengst fulle av melkesyre. Etter snaut 30  minutter er alle 40 i mål.

 

Første søndagstrening

Kirlin Bodin (23), Renate Søllesvik Friden (24) og Marius Dale (23). Foto: Silje Halvorsen

Kirlin Bodin (23), Renate Søllesvik Friden (24) og Marius Dale (23) er debutanter med på “gratistreningen”. Slitne og fornøyde puster de ut etter hardøkta.

- Det var veldig gøy, og drittungt. Jeg kommer absolutt til å prøve igjen, smiler Kirlin.

- Denne halvtimen med trening svei godt i lårene, og den var veldig effektiv, sier Marius Dale.

- Det beste er å ha gjennomført treningen, ler Renate Søllesvik Friden.

 

Trening for alle

Frantzen og Szwinto forteller at alle som vil kan bli med- uansett om de trener hver dag, eller er helt utrent.

- Vi fokuserer på å lage økter som passer for alle, og vi har ikke noe tak for hvor mange som kan være med. Neste uke får vi mer utstyr, og vi kan alltid finne ting folk kan gjøre, forteller  Szwinto.

- Øvelsene vi har valgt har lav belastning og liten fare for skader. Vi løper selv rundt hele tiden og passer på at de ikke gjør feil, sier Frantzen.

 

Matthew Szwinto veileder under treningen. Foto: Magnus Frantzen.

 

Nytt opplegg

Frantzen og Matthew forklarer at de har nye planer for gruppetreningene allerede neste uke. De personlige trenere skal starte med å veilede mindre grupper mot betaling. Etter sommerferien vil gruppetreningene også erstatte gratistreningen.

- Deltakerne som kommer på søndagstreningene nå,  kan se på dette som prøvetimer til vårt nye opplegg. Vi ser på dem som potensielle medlemmer. Det er mange som ønsker PT-timer, men synes det er for dyrt. Disse gruppetimene vil dermed bli en ypperlig mulighet for dem. Da kan de trene med andre som er interessert i den samme veiledningen, forklarer Frantzen.

Frantzen understreker at det ikke er snakk om et treningssenter med medlemmer, men veiledningstimer i grupper med personlig trener.

 

Funksjonell trening

Hvor kommer treningsgleden fra?

- Denne treningen skiller seg ut ved å inneholde både styrke, utholdenhet og koordinasjon, blant annet. Fokuserer man bare på en av tingene, kan det bli kjedelig. Funksjonell trening er definitivt gøyere og kulere!, sier Frantzen.

- Jeg mener at fremgang styrer motivasjonen, og at de faktorene følger hverandre hele tiden. Når du har gitt alt du kan, er det helt konge etterpå!, forteller han.

Dagen derpå.

Sørnetts utsendte kan skrive under på at gleden er stor etter at treningen er gjennomført. Dagen etter kom imidlertid den “sure svie”. Da var beina så stive at vi hadde store problemer med å komme ut av senga.

 

 

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand