Enter the ad code for 468x60 ad spot

Likestillingseksperter reagerer

Av Mari Lorgen Skjeggedal Send e-post til forfatteren og Malene Sørensen Send e-post til forfatteren - Publisert: 26. mai, 2014

Likestillingseksperter reagerer på båtannonsers tendenser til kjønnsdiskriminering.

STEREOTYP: Som regel vil man finne menn bak rattet i båtannonser. Foto: Flickr.

- En fremstiller menn maskulint og kvinner som blikkfang. Det synes jeg er negativt, forteller seniorrådgiver Åsta Louise Einstabland ved Senter for likestilling, Universitetet i Agder.

Hva om kvinnen hadde stått bak rattet og mannen lå på dekk og solte seg?

- Det hadde jo vært morsomt, ler hun.

I forrige uke skrev Sørnett en sak om båtkurset ” Ta roret, kjerring”. I kjølvannet av dette har redaksjonen blitt tipset om å ta en kikk på båtannonser i forhold til kjønnsfremstilling.

Les også: “- Ta roret, kjerring”.

 

Kjønnsfordommer

Einstabland synes reklamene ofte spiller på kjønnsfordommer.

- Det er flere og flere kvinner som kjører båt. Jeg synes ikke det er bra når kvinner blir fremstilt passive mens menn er aktive. Vi vet jo at virkeligheten fremstår annerledes.

Administrerende direktør for Windy Boats AS vil ikke si mye rundt saken.

- Jeg har ingen kommentar til dette, annet enn at det ikke er noe vi velger bevisst, forteller Knut Heiberg Andersen.

 

Menn som aktive

Professor og idrettssosiolog Gerd von der Lippe, beskriver sitt inntrykk av kjønnsfremstillingen:

- Menn blir vist som aktive, mens kvinnene er pene, ofte sexy og passive blikkfang. Selv på sporten er aktive idrettskvinner den dag i dag oftere avbildet i passive positurer enn mannlige.

Lippe uttrykker et negativt forhold til slike annonser, og har et sterkt håp om at disse holdningene endres.

 

Ser ingen humor

Lippe har vanskelig for å se humoren bak tittelen på det pågående båtkurset «Ta roret, kjerring».

- Selve kurset er flott, men tittelen reagerer jeg på, sier hun.

Lippe mener dessuten at både kvinner og menn har et ansvar for å gjøre språket mer kjønnsnøytralt. Hun forteller at språk er som luft, som man tar inn og lar bli værende.

- Det norske språket er forholdsvis maskulint. Man kan lese artikler hvor det står at nordmenn føder stadig oftere, og da ler jeg. Har menn òg fått livmor? humrer hun.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand