Enter the ad code for 468x60 ad spot

El-sykler tar Vågsbygd med storm

Av Guro Varberg Eriksen Send e-post til forfatteren - Publisert: 30. mai, 2014

El-sykler er den nye sykkeltrenden. Folk i Vågsbygd har kastet seg på trenden i år.

Mette Mari Wigstøl er storfornøyd med el-sykkelen sin Foto: Julie Sørensen Molvik

 

Tall for sykkelforhandlere og sykkelimportører forteller at salget av el-sykler er i ferd med å ta over store deler av det norske sykkelmarkedet.

Telling av sykler i Vågsbygd

  • Av 200 passerte sykler var 19 av disse el-sykler.
  • En telling gjort på østsiden av Kristiansand, viser ikke like resultater. Der var det kun en el-sykkel som passerte på  to timer.
En telling som Sørnett gjennomførte i Myrbakken mellom Hannevika og Vågsbygd viste at ti prosent av syklistene som forserte bakken hadde hjelp av en elektrisk motor.

 

Fra bil til el-sykkel

Mette Mari Wigstøl fra Vågsbygd fikk el-sykkelen i vinter, og er så langt storfornøyd med byttet fra bil til sykkel. Sørnett møter Wigstøl og mange andre pendlere i Myrbakken tirsdags ettermiddag.

- Jeg bruker den mest som transportmiddel, og turen fra Vågsbygd til jobb på Lund tar rundt 15 minutter, sier Wigstøl. Hun forteller også at sykkelen er god å ha når en skal opp Myrbakken, som tar pusten fra de fleste som kommer syklende opp bakken.

Randi Føreland pendler mellom Vågsbygd og Tinnheia på el-sykkel. Foto: Julie Sørensen Molvik

En annen som også er fornøyd med el-sykkel, er Randi Føreland som bare har prøvd sykkelen i noen uker.

- Den er grei å ha når det er tunge bakker mellom Vågsbygd og Tinnheia, da hjelper sykkelen litt i bakkene og jeg slepper da å styre med å dusje når jeg kommer på jobb, forklarer Føreland. Hun har som mange andre valgt å bytte ut bil nummer to med en el-sykkel.

 

Foretrekker tråsykkel

Selv om de fleste som kommer forbi på el-sykkel i Myrbakken er kjempefornøyde med el-sykkel, er Ida Leonore Rikardsen Frigstad en av de som fremdeles holder seg til vanlig tråsykkel.

Ida Leonore Rikardsen Frigstad holder seg til den gode gamle tråsykkelen. Foto: Guro Varberg Eriksen

- Jeg vil ikke ha el-sykkel, for jeg vil ha mosjonen som jeg får ved å sykle til og fra jobb. Jeg klarer fint å sykle distansen og motbakkene som er passerer, fortaller Rikardsen Frigstad. Selv om en kan skru av motoren på en el-sykkel for å kunne bruke den som vanlig sykkel, er ikke dette av interesse for Rikardsen Frigstad.

- Da blir sykkelen for tung. Om motoren blir skrudd av så veier el-sykkelen 20 kilo, og da vil den bli for tung å løfte over humper og fortauskanter, avslutter hun med.

 

Roser kommunen

Børge Hoem som jobber hos sykkelforhandler G. Nordbys, sier de har merket en stor pågang på el-sykler.

Børge Hoem jobber med salg av el-sykler og er positiv til den voksende trenden. Foto: Julie Sørensen Molvik

- Det er ikke lenge før vi passerer fjorårets antall solgte el-sykler. Da solgte vi nesten 200, og vi håper på å passere 400 i år, forklarer Hoem.

Han tror også at “Hopp over bommen”-kampanjen som Kristiansand kommune har bidrar til at folk blir mer interesserte i el-sykler.

- Kristiansand kommune gjør en kjempejobb, mener Hoem. Han legger også til at Kristiansand er en veldig bra sykkelby, og med den nye ekspressveien for sykler som skal komme mellom Vågsbygd og Sørlandsparken blir et bra tilbud for syklende kristiansandere.

Hoem forteller og at prognoser fra Europa tilsier at salget av el-sykler vil ta seg opp i årene fremover.

- På landsbasis i fjor ble det solgt 4000 sykler, og prognosene sier 8000 i år, og videre om 5-6 år at det skal bli solgt 60000 sykler i Norge, forklarer Hoem.

Helseeffekt

Hoem mener at el-sykler bidrar til en positiv helseeffekt, og at syklene passer for alle.

- Om noen år håper jeg at det blir moms-fritak på syklende. Det er moms-fritak på el-biler, og når syklene bidrar med en positiv helseeffekt og verner miljøet bør det bli innført på el-sykler også, avslutter Hoem med.

 

 

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand