Enter the ad code for 468x60 ad spot

Coop kjøper ICA Norge

Av Knut Fosdahl Send e-post til forfatteren og joachimb Send e-post til forfatteren - Publisert: 6. oktober, 2014

ICA har slitt lenge i Norge. Nå overtar Coop 553 butikker.

- Overtakelsen av ICA Norge er et stort og viktig løft for Coop. Det er også den beste løsningen for ansatte, forbrukere og leverandører når situasjonen er slik at ICA avslutter sitt engasjement i Norge, uttaler administrerende direktør Svein Fanebust i Coop Norge i en pressemelding.

Coop Norge har inngått en avtale om å kjøpe aksjene i ICA Norge for 2,5 milliarder kroner. Kjøpet gjelder ICAs daglige virksomhet i Norge, bestående av 553 butikker. Dette gjelder både ICA-butikker og Rimi-butikker, da Rimi er en del av ICA Norge. Hele elleve av disse ligger i Kristiansand.

Store tap

Under pressekonferansen som ICA og COOP holdt sammen idag fikk vi høre hvorfor salget ble en realitet. Hoved grunnen til salget var at markedsandelen til ICA har stupt de siste årene og de har tapt over 3,6 milliarder siden 2008. Da så konsjernsjef i ICA Per Strømberg seg nødt til å selge og kunne derfor ikke takke nei til ett bud på 2,5 milliarder fra COOP.

Viktig å være store

- Det er viktig å være stor, fordi i Norge er det veldig lave marginer i dagligvarebransjen, så man må være stor for at det skal bli noe penger ut av det. I Norge er det veldig forskjell på hvilke priser vi kan oppnå hos leverandørene og vi kan få bedre priser jo større vi er, sier kommunikasjons direktør i COOP Kristin Paus. COOP har blitt større og har nå 33,8 prosent av andelen i dagligvaremarkedet, og har dermed klatret opp til andreplass blant aktørene.

Mer skjerpet konkurranse

Mange vil tro at konkurransen mellom dagligvarekjedene blir mindre med bare tre aktører men det mener kommunikasjons direktør i COOP er feil.

- Vi tror at konkurransen heller vil bli skjerpa og mer jevn nå som andelen på aktørene er mer jevnet ut.

Må kanskje selge butikker

Konkurransetilsynet har et regelverk som sier at en aktør ikke kan ha for stor markedsandel i et område. Dette kan føre til at COOP kanskje må selge noen av butikkene sine til konkurrentene. Likevel er det en fare for at mange mister jobben.

- Det er to store aktører som slår seg sammen. Dette vil føre til at det vil være dobbelt opp med ansatte på noen områder. Derfor vil det etterhvert bli færre ansatte nå i det ene selskapet, enn det var tilsammen tidligere, avslutter Paus.

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand