Enter the ad code for 468x60 ad spot

Stoppeklokke uten fortid

Av Andrew Mukuria Send e-post til forfatteren - Publisert: 6. oktober, 2014

Hardtslånde action med Denzel Washington.

Denzel Washington i en av de mange “rolige” scenene fra filmen. Foto: Google.

Hva skjer når en mann tilsynelatende uten fortid skal redde en jente han knapt kjenner? The Equalizer er historien om Robert McCall (Denzel Washington). En vanlig fyr i middelalderen med en A4-jobb. McCall lever et enkelt liv. Han står opp tidlig hver dag, går på jobb og drar hjem. Det virker heller som han aldri sover. Han bor i utkanten av en storby i den øverste etasjen av et gammelt trehus hvor hvert eneste skritt opp trappen kan høres av naboene. Han har ingen personlige effekter og i flere av rommene er det bare nakne vegger. Etter han er ferdig på jobb drar han på en diner i lokalområde hvor han drikker te (med medbragt tepose) og leser gamle klassikere som Den gamle mannen og havet. Da en bekjent av han fra dineren, en eskortpike blir banket opp, bestemmer McCall seg at nok er nok og da begynner ballen å rulle. Oppgjøret McCall tar med seg selv og verden han lever har begynt.

Mange av actionsekvensene stjeler uhemmet fra den sør-koreanske thrilleren The Man From Nowhere. Filmene deler også plot, en mannlig hovedrolle som lever spartansk må redde en nabojente fra en kriminell organisasjon. Det er godt å slippe å se actionscener som blir dratt ut i det uendelige (selv om det egentlig ikke skjer så mye) eller slåsskamper i bevegelse, som blir filmet elendig. Hollywood har blitt eksperter på masseprodusering av generiske filmer av gamle filmer eller tv-serier og The Equalizer er ikke et unntak. Men der mange feiler fordi den moderne versjonen av en klassiker blir for banal, lykkes filmen gjennom å spille på alle strengene. Effektive actionsekvenser vises fram gjennom ekstreme måter å ta  liv på, en stoppeklokke som fungerer som et perfekt symbol på dagens samfunn og stram klipping. Det er også mange dvelende scener hvor det for de utålmodige kan føles som det skjer ingenting. Filmen er i overkant lang og det er utallige klisjer, men det funker fordi de er tatt på kornet like mye som de består som en klisje skal være, utbrukt. For dette er en film man elsker eller hater.

The Equalizer

  • Regissert av Antoine Fuquan
  • 131 minutter.
  • Løst basert på tv-serien med samme navn som ble sendt i fire sesonger (1985 - 1989).
  • Fuquan og Washington har tidligere samarbeidet i kultklassikeren "Training Day".

Mange som er oppvokst før 2000 vil sammenligne den med klassikere som Dødelig Våpen, men da betrakter man filmen på feil premisser. The Equalizer kan sammenlignes med dagens fotballverden. For kritikere er den for strømlinjeformet, følelsene har blitt borte, vi står kun igjen med spillere for seg selv istedenfor å blø for drakten. Dobbelt Oscarvinner Denzel Washington behandler rollen som McCall til fingerspissene og det er lett å dra paralleller til to av hans tidligere filmer, «Man On Fire» og «The Book of Eli». Samarbeidet mellom regissør og skuespiller fungerer som hånd i hanske. Om du lurer på hvem du skal se den med så ta med kompisgjengen og ikke dama, (som undertegnede gjorde).

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand