Nettbuss bryter ny fartsgrense

- Det er litt dårlig at våre sjåfører ikke følger reglene, sier Tom Ånesland, avdelingsleder i Nettbuss.

(Se Sørnetts reportasje i videoen over)

Fartsgrensen på E18 er 80 kilometer i timen, men i fjor kom det en ny trafikkregel som sier at bybusser uten krav til belte ikke kan kjøre raskere enn 70 kilometer i timen.

Sørnett har tatt med seg GPS på busstur og kan avsløre at flere av bussene til Nettbuss i Kristiansand bryter denne fartsgrensen. Flere lå i godt over 80 kilometer i timen.

Tom Ånesland, avdelingsleder Nettbuss Foto: Madeleine Liereng

Nettbuss frasier seg ansvar

Tom Ånesland mener at Nettbuss har informert tilstrekkelig om den nye regelen. Han mener at det er sjåførens eget ansvar å overholde den og politiet som må overvåke om det blir gjort.

– Når regelen ble innført gikk vi ut og informerte våre ansatte, så alle skal ha fått med seg den regelen at det er 70 kilometer.

– Det er ikke bra

Tillitsvalgt i Nettbuss, Per-Finn Bjørnhom, er enig i at sjåførene til syvende og sist er  ansvarlig.- Det er ikke bra, for det er ingen grunn til at vi skal overskride fartsgrensene, sier Bjørnhom.

– Vårt ansvar er å frakte passasjerene dit de skal på en trygg og god måte, og ikke la oss presse av rutetidene.

GPS viser høyere enn tillat hastighet Foto: Madeleine Liereng

Ingen kontroller

Politiet i Kristiansand har ikke prioritert å utføre kontroller etter at den nye reglen ble gjeldende.

– Men det er klart, hvis det blir et stort problem må vi se på det, sier Yngvar Aas, trafikkleder i Kristiansand politi.

– Involler tåler ikke krasj i 80

Thor Inge Kostøl fra Statens vegvesen påpeker den store forskjellen et krasj i 70 og 80 kilometer i timen utgjør.

Thor Inge Kostøl ved Statens vegvesen Foto: Karianne Hinlo

– 70 er tålegrensen for kroppen. Når du kommer til 80 er det en del involler som ikke tåler dette, sier han.

For kroppen veier svært mye også i en kollisjon i 70, noe Kostøl illustrerer.

– En vanlig colaflaske veier rundt 20 kilo når du bråstopper i 70 kilometer i timen, så en kan selv tenke seg at da veier et menneske fryktelig mange kilo.

Passasjerer reagerer 

– De bør holde seg under 70, da vi ikke har muligheten til å sitte fastspent, mener Siv Haddeland. Hun legger også til at det er vanskelig å følge med på hvilken fart bussjåførene kjører i, men sitter med en følelse av at farten er raskere enn tillatt.