Enter the ad code for 468x60 ad spot

Avstemning om ny maskot

Av Herman Folvik Send e-post til forfatteren - Publisert: 21. mai, 2015

Visit Kristiansand arrangerer i disse dager en avstemning om ny maskot, men turistsjefen er usikker på effekten.

STEM PÅ MEG: Hvem av disse vil du ha som byens nye maskot? Tegninger: Geir Ove Pedersen.

- Vi ønsker å få frem en ny maskot fordi Kristiansand er barnas by, og dette tror vi vil lage litt mer liv i byen, sier Elisabeth Høibo i Visit Sørlandet.

Avstemningen finner sted på Barnas Bys Facebook-sider. Foreløpig ser det ut til at Maskot B er mest populær. Det er Snapchat-kjendisen Geir Ove Pedersen fra Kristiansand som har lagd tegningene. Han har tidligere fått oppdrag av Disney på grunn av hans kunst på Snapchat, skriver VG.

Med Dyreparken, sommerlige strender, Badelandet og flere andre attraksjoner velger Visit Sørlandet å kalle Sørlandshovedstaden for Barnas By. Høibo ønsker seg flere stemmer til konkurransen.

- Vi kunne gjerne hatt flere stemmer. Konkurransen varer frem til 27. mai klokken 12.00, opplyser hun.

- Usikker på effekten

Randi Haukom, fra Kristiansand kommune, er usikker på betydningen av en ny maskot.

- Jeg er ikke så sikker på hvor stor effekt dette kommer til å få, men noe oppmerksomhet vil det kanskje få, sier Haukom.

Likevel roser hun tiltaket.

Om en maskot vil ha stor effekt er Randi Haukom ikke sikker på. Foto: Arkiv.

- Jeg synes det er et hyggelig forsøk. Vi trenger litt liv i byen.

Høibo forteller at de har store planer for den nye maskoten.

- Vi vil gjøre byen enda mer barnevennlig. Vi skal få en maskotdrakt i full størrelse, som kan gå rundt i byen og folk kan ta bilder med maskoten. Den skal gå rundt å lage liv i byen.

Skal gjøre restuaranter mer barnevennlige

Visit Sørlandet jobber også med å gjøre resturantopplevelsen bedre for familier.

- Vi ønsker at resturantene skal bli flinkere med barn og barnefamilier. Derfor skal vi merke de barnevennlige resturantene med den nye maskoten, forteller Høibo, før hun fortsetter:

- Vi skal ha med resturantene på kurs om hvordan man skal bli flinkere med barn.

Haukom tror en slik strategi kan lønne seg.

- Det innebærer flere tiltak mot barnevennlighet, og det trenger vi. For det er jo mange barn i byen.

Foreløpig har tolv resturanter i Kristiansand fått status som barnevennlig av Visit Sørlandet i samarbeid med resturantene. Disse er McDonalds, Peppes Pizza, Mother India, Scandic Dyreparken, Onkel Aksel, Scandic Kristiansand, Egon, Quality Hotel, Håndverkeren, Cafe Dronningen, Jonas B. Gundersen og Jordbærpikene.

- Kriteriene for dette er å ha en barnemeny som ikke bare er pommes fri og pølser. Resturantene bør gjerne også ha barnestoler, bleier smekker og plass til barnevogner, men det er ikke noe krav. Kriteriene og tiltaket er laget sammen med resturantene.

 

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand