Enter the ad code for 468x60 ad spot

Asiatisk mat blir mer trendy

Av Julie Nilsen Send e-post til forfatteren og Annicken Fredriksson Send e-post til forfatteren - Publisert: 15. oktober, 2015

Nordmenn viser en stadig økende interesse for trenden med asiatisk mat. Dette merker Kristiansand sine to eldste asiatiske matvarebutikker.

Det har eksplodert med nye innvandringsbutikker i Kristiansand. De første butikkene som etablerte seg på tidlig 80-tallet merket behovet etter kjent og tradisjonell mat etter selv å ha innvandret til Norge. I dag merkes også behovet fra nordmenn, som har fått øynene opp for kulturell mat.

Hoa Thi Wu merket selv savnet etter asiatisk mat og startet det som i dag er Kristiansand sin eldste asiatiske butikk. FOTO: Julie Sofie Nilsen

Startet som liten kiosk 

Hoa Thi Wu startet Vung Tau fra en liten kiosk for over 30 år siden, og er nå den eldste asiatiske matvarebutikken i Kristiansand. I dag har butikken utviklet seg til å bli på hele 600 m2 og ligger gunstig plassert i sentrum.

 

Haraldsen er fornøyd med den varierte kundegruppen som handler på Vung Tau. FOTO: Annicken Fredriksson

- Vi har en god kundemiks fra hele verden. Vi ser en økende interesse fra nordmenn som er på jakt etter nye smaker og utvide horisonten litt, forteller daglig leder Thomas Halvorsen.

Halvorsen er svigersønnen til Hoa Thi Wu som er eier av matvarebutikken Vung Tau i Kristiansand. Han er godt etablert i familiebedriften og sammen har de store planer for videre utvikling. De ønsker å bli enda mer attraktive for forskjellige kundegrupper, men hva planene for videre utvikling innebærer vil ikke Haraldsen røpe.

 

Personlig preg

Huynh Vu driver den asiatiske butikken i Henrik Wergelandsgate. FOTO: Julie Sofie Nilsen

Huynh Vu driver nå Asia, som er den nest eldste asiatiske butikken i Kristiansand. Etter 25 år i samme lokale kan Vu selv huske å ha handlet i Asia butikken i sine yngre dager.  Han kan fortelle at de har opplevd en økning av norske kunder.

Nudler, sauser og grønnsaker er noe av det som trekker til deres butikk, noe Vu er veldig fornøyd med. Faste kunder og personlig preg er nøkkelen bak suksessen. De har spesialisert seg innen kunnskap og service. Vu vil riktig nok ikke kalle det service, men heller en selvfølge. Det faller naturlig å dele sin kunnskap om matvarer og oppskrifter slik at kunden blir fornøyd.

 

Trend

Etter et økende marked og stadig nye butikker lar ikke Kristiansand sine eldste butikker seg skremme. Både Vung Tau og Asia merker foreløpig ikke stor konkurranse, men viser til at faste kunder, stort utvalg og god service er nødvendig for å lykkes. Asiatisk mat har blitt en trend og etterspørselen blir stadig større.

 

 

 

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand