Enter the ad code for 468x60 ad spot

Gir mat til over 215 personer i uka

Av Vegard Feltstykket Send e-post til forfatteren - Publisert: 29. oktober, 2015

Rundt 80 familier i Kristiansand mottar mat fra de lokale dagligvarekjedene.
YouTube sitt forhåndsvisningsbilde

 

- Jeg vet jo det er mange som er i samme situasjon som meg. En sånn hjelp betyr veldig mye, sier Martha Gonzalez i Vågsbygd.

Gonzalez og barna er en av flere familier som mottar mat fra de lokale butikkene i Kristiansand.

Bra for begge parter.

Maten de får er varer som er på vei ut av dato. Varer som nærmer seg utløpsdato kaller butikkene “svinn”. Dette ender som regel i søpla hos butikkene, eller som returvarer.

Maten de mottar ville derfor blitt kastet i stedet for å ende opp i magen hos folk.

Butikksjef i Rema 1000 Tordenskjoldsgate, Geir Ove Meland, er oppgitt over alt svinnet butikkene ender opp med. Han sier at det er et ansvar i alle dagligvarekjeder å kutte ned på svinnet de respektive butikkene sitter med. Overflødig mat som går til byens trengende vil i så måte være en fin måte å bli kvitt svinnet på.

- Det er klart at vi som jobber i butikk hele tiden prøver å begrense svinnet. Det går jo utover vår egen økonomi. Men når du ikke får det til, og det i utgangspunktet ikke er mulig å selge varene, er det jo kjempepositivt at noen kan ta maten, sier Meland.

Godt å hjelpe.

Servicekontakten i Filadelfia Kristiansand deler ut maten familiene får. Hver tirsdag og torsdag deler de seg opp i biler som kjører til forskjellige soner i byen. Med seg har de kasser fylt med mat.

Geir Solberg vier hver tirsdag kveld til dette. Han mener det er viktig å hjelpe de som trenger det, spesielt etter som at han selv har vært langt nede økonomisk.

- Det gir meg stor glede å være til hjelp for de som trenger det.

Takker dagligvarekjedene og Servicekontakten.

Hos familien Gonzalez i Vågsbygd er det stor glede å spore hos barna når Solberg kommer med matkassa. Familien som teller mor og fire barn takker Servicekontakten i Filadelfia og dagligvarekjedene for hjelpen de får. Maten de får er med å bedre den økonomiske situasjonen for de som har lite å rutte med fra før.

- Jeg er veldig fornøyd, og er glad for at de har det systemet.

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand