Enter the ad code for 468x60 ad spot

Veldedigheter savner samarbeid – gruppe 4

Av Malene Sørensen Send e-post til forfatteren - Publisert: 19. desember, 2015

Hos XXL kastes en mengde reklamasjonsvarer jevnlig. – Det er hårreisende, sier Carin Leffler ved Fremtiden i våre hender.

Varehussjef Glenn Eidshaug viser frem et par sko som har kommet inn på reklamasjon.

- Det er dessverre ingen sportskjeder som har meldt sin støtte enda, men vi håper de forstår at det er veldig mange som trenger dette. Og ikke minst i den tiden vi er inne i nå med både flyktninger og juletider, sier Kari Klingsheim, feltsersjant og leder for det diakonale arbeidet i Frelsesarmeen i Kristiansand. 

XXLs retningslinjer:

  • Ved reklamasjon er det en vare det er feil ved.
  • Ved returer er det varer som blir byttet.
  • Ved 100-prosent-fornøyd-garantien kan varen byttes om de ikke er fornøyd med produktet.

Hun forklarer at de har behov for all den gavmildheten de kan få.

- Vi har ukentlige utleveringer av tøy i Frelsesarmeen. Både tirsdag og torsdag gir vi ut tøy som folk har vært innom og gitt til oss.

Også Fremtiden i våre hender savner støtte fra kjedene.

- Å få til avtaler med frivillige organisasjoner burde sportskjedene absolutt klare. Hvis det kastes så mye utstyr blant kjedene, bør man klare å ta mer ansvar, mener fagrådgiver Carin Leffler og researcher Charlotte Ruud Granum ved Fremtiden i våre hender.

De synes at bedriften burde finne en løsning.

- Det er jo helt hårreisende. Å sende klær og utstyr til folk som virkelig trenger det burde ikke være så vanskelig. Det vil settes utrolig stor pris på blant mange, og spesielt i den situasjonen vi er i dag med flyktningene.

Kaster reklamasjonsvarer

XXL på Sørlandssenteret er en av sportskjedene som velger å kaste reklamasjonsvarene. Sko er et av produktene som fremhever seg.

- Reklamasjonsvarer som kastes skjer etter ønske av leverandørene våre, og da kastes det etter fem dager. Andre leverandører vil for eksempel at vi skal klippe av pløse på skoene og sende dem inn, sier varehussjef Glenn Eidshaug.

Ifølge en kilde på XXLs kundeservice, kastes mellom 50 til 70 par sko hver måned.

Disse eskene (til høyre) inneholder produkter som XXL skal kaste.

- Ja, og det kan nok også fort være mer enn det. Det er sikkert ikke et utenkelig tall det, bekrefter Eidshaug.

Men det er ganske mye, synes du ikke?

- Jo.

Ville du vært positiv til en løsning for å donere bort reklamasjonsvarer til veldedige organisasjoner?

- Da måtte det blitt sendt ut av landet i så fall, sier Eidshaug bestemt.

Han bøyer seg over en kasse med reklamasjonsvarer. Etter å ha flyttet litt rundt på produktene, plukker han opp et par vintersko av merket Lacoste.

- Her har vi et typisk eksempel, påpeker han og forklarer at lissene ikke går gjennom de nederste hullene.

Men disse ser jo tross alt ganske brukbare ut. Er ikke det ting som kunne ha gått til noen frivillige organisasjoner?

- Ja, men i utgangspunktet er det hull i tåen eller en løs sål. Det er jo ting som ikke kan brukes, spør du meg da.

Intern konkurranse ødelegger

Ifølge XXLs retningslinjer, skal alle reklamasjonsvarer, returvarer og produkter under 100 prosent fornøyd garantien, kvalitetssikres for hvorvidt det kan selges eller ikke. Om varen ikke kan selges, får leverandøren mulighet til å se på det.

For XXL har det ikke vært aktuelt å gi bort reklamasjonsvarer da dette kan føre til utfordringer, ifølge Eidshaug.

- Det dukker opp noen problemstillinger når det kommer inn en reklamasjonsvare med en liten feil, som kunne blitt delt ut via en frivillig organisasjon, men som da kommer tilbake som en ny reklamasjon i butikken.

Ettersom de ikke krever kvitteringer ved reklamasjoner og returer, mener Eidshaug at enkelte individer kan utnytte den kundevennligheten.

- Det finnes mye som kan utnyttes. Det finnes smutthull, og så finnes det folk som tror at de er smarte. Før, da vi ikke destruerte produktene, hadde vi søppelcontainere på utsiden. Hver gang du kom på jobb var containerne tømt av

Varehussjef Glenn Eidshaug ved XXL viser frem et par av skoene i Billigkroken som har fått redusert pris.

østeuropeerne som fant varer de kunne selge.

Eidshaug påstår imidlertid at de gav bort undertøy som var kommet inn på reklamasjon til Blå Kors i Kristiansand i fjor.

- Undertøy som vi fikk inn under 100 prosent fornøyd-garantien i fjor, vasket vi og gav bort.

Fikk ikke undertøy

Torstein Ellefsen og Trond Gundersen, prosjektmedarbeider i Blå Kors, avkrefter derimot at de har fått noe fra XXL i form av gaver.

- Ingen gaver er registrert fra XXL Kristiansand. I fjor fikk vi inn en hel del gaver til vår juleavslutning, men ingen gaver kom fra XXL Kristiansand. Det vi har fått fra sportskjeder i Kristiansand er fra Next Sport, da gjerne i form av mange par med varme sokker, sier Gundersen.

Videre uttrykker han at gavedonasjoner er noe alle frivillige organisasjoner kan dra nytte av, og at de i Blå Kors tar gjerne i mot varer som sportskjedene ikke kan selge.

Inne på dette rommet havner produkter som skal kastes.

- Vi har bruk for langt mer fordi vi hele tiden prøver å gi til folk som trenger det. Så om sportskjedene kunne vurdert dette, ville det hjulpet oss masse.

Varehussjef Glenn Eidshaug på sin side, står fast på at XXL har gitt undertøy til Blå Kors.

- Av det jeg kan huske kom det en fra Blå Kors hit for å hente undertøyet vi hadde samlet opp. Men jeg sitter ikke på noen form for dokumentasjon når det gjelder dette.

Donerer klær

Stormberg er en av leverandørene til XXL, men som også ligger vegg i vegg med XXL på Sørlandssenteret. Kommunikasjonsansvarlige Petter N. Toldnæs forteller at de donerer produkter til frivillige organisasjoner jevnlig.

- Klærne blir sendt til lageret vårt i Kristiansand, og det som skal gis bort sendes til Røde Kors i Halden. Vi hjelper også flyktninger gjennom jobb i egne butikker.

 

Undertegnede var i kontakt med G-max, men gav aldri respons på spørsmålene.

 

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand