Enter the ad code for 468x60 ad spot

Ønsker bedre tilrettelegging for el-syklister

Av Michael Selbekk Send e-post til forfatteren og Erlend Iversen Skarsholt Send e-post til forfatteren - Publisert: 21. mai, 2016

– Jeg syns det er veldig kjekt, sier Marit Eik om det å ha og bruke el-sykkel. Hun sykler frem og tilbake fra Søgne til jobben i Rådhuskvartalet i Kvadraturen hver dag.

FULL FART: Marit Eik sykler fra Søgne til jobben i Rådhuskvartalet hver dag. Foto: Erlend Iversen Skarsholt

Eik jobber som planrådgiver i by- og samfunnsenheten i Kristiansand kommune. Arbeidsplassen hennes tilbyr el-sykler til utlån, og det var slik hun endte opp med å skaffe seg sin egen.

– Jeg lånte og prøvde kommunens sykler, som jeg brukte rundt i byen for å dra til møter, befaringer og slikt. Så i fjor bestemte jeg meg for å kjøpe meg en egen, og jeg trives veldig godt med den, sier Eik til Sørnett.

Lavere terskel for jobbsykling

TILRETTELAGT: Marit Eik er storfornøyd med parkeringsmulighetene i kjelleren på Rådhuskvartalet. Foto: Erlend Iversen Skarsholt

På bystyremøtet i Kristiansand 11. mai ble det bestemt at kommunen ikke skulle innføre en tilskuddsordning til kjøp av el-sykler, slik Oslo kommune prøvde ut i fjor.

Eik forteller at hun ikke trengte økonomisk støtte for å kjøpe sin egen sykkel, men at bedre tilrettelegging og motivasjon for el-syklister kan bidra til at flere vil begynne å sykle.

– Terskelen for å sykle til jobb er mye lavere på el-sykkel enn på vanlig sykkel. Det å tilby utlåns-sykler gjennom arbeidsplasser, slik som her i Kristiansand kommune, var avgjørende for min del, slik at jeg fikk prøve det ut og føle forskjellen, sier Eik, og legger til at hun også tar bussen til tider, spesielt om vinteren.

– Uaktuelt med bil

Men det å kjøre bil til og fra jobb sier Eik at er helt uaktuelt.

– Når man bor i en byregion som Kristiansand, der det går buss til og fra jobb, så er det helt uaktuelt å ta bil. Før jeg kom hit bodde jeg i Nord-Norge, og da hadde vi to biler og var avhengige av bil til jobb, både mannen min og jeg, sier Eik.

AVANSERT: På displayet får man informasjon om batteri og hvor mange kilometer man kan kjøre før batteriet går tomt. Foto: Erlend Iversen Skarsholt

Mener el-sykkel er løsningen

Raimond Oseland jobber i kommunen, og har ansvaret for el-syklene som lånes ut i Kristiansand kommune. Han er meget positiv til bruk av el-sykkelen overalt i hverdagen.

– Jeg mener absolutt at flere burde prøve el-sykkel, og jeg mener det er løsningen på enkeltpersoners behov for transport. Det er også en treningsaktivitet med lav terskel. Det passer for de som er i dårlig form, eller de som ikke vil være svett på ryggen når de kommer frem til jobben, sier Oseland.

Oseland legger frem tall fra en spørreundersøkelse som ble gjort i kommunen, hvor rundt 600 respondenter svarte på hvilket transportmiddel de brukte til jobben. Av de som svarte at de syklet, oppga 14% at de brukte el-sykkel.

– Om dette er representativt må man ta forbehold om, men vi ser at Kristiansand er landets beste el-sykkelby for øyeblikket, avslutter han.

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand