Enter the ad code for 468x60 ad spot

Må øke kapasiteten til chatte-tjeneste

Av Ida Frøyland Bleskestad Send e-post til forfatteren - Publisert: 23. mai, 2016

Chattetjenesten snakkommobbing.no får så mange henvendelser at de øke kapasiteten for å kunne svare på alt.

Virksomhetsleder Andreas Eidem får gode tilbakemeldinger på chatte-tjenesten. Foto: Ivar Eidsaa

- Siden åpning i september 2015 og frem til i dag har vi mottatt nærmere 5000 henvendelser fra barn og unge i alderen 9 – 19 år, forteller virksomhetsleder Andreas Eidem.

Snakkommobbing.no er en nasjonal chat-tjeneste for barn og unge som er berørt av mobbing. Blå Kors utlyser nå tre nye stillinger for å kunne øke kapasiteten.

- Det er i perioder langt større pågang enn vi kan håndtere, og vi er nødt til å ta noen grep, sier Eidem.

Mer en 60 000 barn opplever mobbing
Snakkommobbing.no er Norges første nasjonale chat tjeneste som spesialiserer seg på temaet mobbing.

- Bakgrunnen for opprettelsen er at mer enn 60 000 barn jevnlig opplever mobbing, og tall fra både forskning og elevundersøkelser viser at nærmere 50 % av alle berørte barn velger å holde disse opplevelsene for seg selv. Uten å fortelle er det vanskelig å få hjelp, utdyper lederen.

Chatte-tjenestens viktigste funksjon er å lytte, anerkjenne, trøste, oppmuntre og gi råd.

-  Veldig mange er glade for at de kan «prate» uten å bruke stemme, eller å fortelle hvem de er. Denne samtalen kan ha en enorm betydning, enten ved at den er starten på at de tør å fortelle om det de opplever til voksne nær seg, eller at de får hjelp til å finne andre gode løsninger ut fra deres perspektiv. Svært mange er lettet over å kunne fortelle noen det de har holdt for seg selv så lenge, og takknemlig for at de blir lyttet til og involvert i prosessen, fremfor å bli fortalt hva de skal gjøre.

Positv til chat

Elevene Torje Krokvik (19) og Elenius Burwarp (18) ved KKG vgs er enige om viktigheten rundt en slik tjeneste.

F.v Torje Krokvik og Elenius Burwarp er positive til snakkommobbing.no Foto: Ida Frøyland Bleskestad

- Det er positivt at det finnes en slik chatte-funksjon. Dette kan hjelpe de som sliter med å få det bedre, forteller guttene.

Eidem forteller at de stadig får gode tilbakemeldinger om at samtalene har hatt avgjørende betydning.

- Vi har konkrete tilbakemeldinger om at saken har blitt tatt tak i på skolen som resultat av samtalene på Snakkommobbing.no, og til og med at vi har reddet liv.

Et bra tilbud 

Selv om Juni Lidi og Emilie Webb ikke opplever mobbing selv, synes de chatte-tjenesten er nyttig i dagens samfunn.

F.v Juni Lidi og Emilie Webb ved KKG vgs synes chatte-tjenesten er et bra tilbud. Foto: Ida Frøyland Bleskestad

- Det er viktig at dette er tilgjengelig for de som er i en slik situasjon, forteller Lidi.Studievenninnen Emilie Webb (17) nikker seg enig.

- Vi merker ikke så mye til mobbing her, men det er veldig bra tilbud til de som trenger det, avslutter Webb.

 

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand