Enter the ad code for 468x60 ad spot

Ikke lenger mest mulig for billigst mulig penge

Av Gaute Berg Næss Send e-post til forfatteren - Publisert: 12. oktober, 2016

Whisky-ekspert Rolf-Martin Nygård har tatt på seg kilten, og skjenket i opp imot hundre glass med Skotsk single malt whisky. På Bakgården er mange møtt opp for å lære om den mest eksklusive whisky-sorten.

Vinhøst 2016 er i gang, og i år fokuseres det også på brennevin, nærmere bestemt single malt whisky.

Salg og markedssjef ved Bakgården restaurant og bar, Claus Oliver H. Pedersen, forklarer at det ligger mye jobb bak den lille festivalen.

- Vinhøst er en uke der vi tilrettelegger for ekstraordinære opplevelser, blant annet gjennom forskjellige kurs og Le Tour De Wine på lørdagen. Godt gjennomførte arrangementer krever mye oppmerksomhet. Vi bruker derfor lang tid på å forberede både mat, drikke og presentasjoner, sier han.

Ikledd skotsk kilt: Whisky-ekspert Rolf-Martin Nygård

Positiv utvikling

Rolf-Martin Nygård holdt tirsdag kurs om single malt whisky. Han synes nordmenn er blitt mye flinkere siden han var ung, og ser en positiv utvikling i hvordan vi håndterer alkohol.

- Jeg har vokst opp i en tid hvor det handlet om mengde, man skulle drikke mest for billigst mulig penge. Vi er blitt mye bedre, og nyter bedre varer i mindre mengder” Han understreker at det fortsatt finnes flatfyll og at det fortsatt er en lang veg å gå, men ser selv at ungdommen er mer opptatt av smak og eksklusivitet.

Jeg har vokst opp i en tid hvor det handlet om mengde, man skulle drikke mest for billigst mulig penge.
Rolf-Martin Nygård, whiskyekspert

- Det som er spesielt med Norge, er at eksklusiv drikke er billig og simpel drikke er dyrt. Hvis du kun er ute etter billig brennevin, drar du gjerne en tur til ett annet land for å kjøpe. Men hvis du skal ha en skikkelig kvalitets-whisky, er det faktisk rimeligere å kjøpe den i Norge enn i Skottland, hvor det faktisk blir brygget.

Whiskyeksperten forteller at det på 90-tallet bare var et par typer whiskeytyper å få kjøpt, mot 550 forskjellige typer nå. det var nemlig etter OL i 94 at salget skjøt i været. Nygård har ikke møtt noen kritikk i forhold til å dyrke en kultur som baserer seg på det han kaller “chateu’en” av whisky, nemlig Skotsk single malt whisky.

 Nerdete hobby
- Jeg holder kurs for de som ønsker å komme, så dette er jo selvfølgelig ikke noe jeg presser på noen. Jeg har siden 80-tallet hatt det som en litt nerdete hobby. Jeg er heller ikke i lomma på noen eller representerer noen spesielle merker av brennevin, understreker han.

På whiskykurset dukket det opp flere unge mennesker, og det er Rolf Martin blidt fornøyd med. Pedersen er enig i at markedet og drikkekulturen er i utvikling.

- Jeg tror at kulturen utvikles når kvalitet og smak blir viktigere for den gjennomsnittlige gjesten. Samtidig får de tilgang på all slags drikke, slik at horisontene våre utvides smaksmessig, og det utfordrer oss til å prøve nye typer drikke, som for eksempel spesialøl, whisky og spennende cidervarianter, så vel som cocktails i alle former og farger, sier han.

Salgs og markedssjef ved bakgården Claus Oliver H.Pedersen.

Flere arrangementer
Det er ikke bare Bakgården som har tatt del i Vinhøst 2016. Blant annet Bølgen & Moi har flere arrangementer og kan by på mye spennende. Norges mest leste vinjournalist, Ingvild Tennfjord, kommer tilbake for å holde kurs om italiensk vin. Skreddersydd for deg som akkurat har begynt reise i vinens verden. I fjor var nettop dette arrangementet en braksuksess.

Men hvor mange er det av “de som akkurat har begynt å reise i vinverdenen” ? En uhøytidelig undersøkelse blant journalistens facebook-venner viser det seg at veldig mange unge drikker vin, og flertallet skulle ønske at vin ble tilgjengelig i matbutikk. Det er viktig å poengtere at denne undersøkelsen ikke nødvendigvis speiler et representativt utvalg. Se faktaboks.

Undersøkelse

  • Av 81 stykker svarer 48 at de drikker vin, bare 7 svarer nei, og 26  svarer ja, men velger heller noe annet.
  • Av de 81 svarer 54 at de synes vin burde bli solgt i butikken. Grunnene til dette er lettere tilgjengelighet, at det finnes i andre land og det fungerer bra. Flere skriver at Norge har en usunn kultur, og lettere tilgjengelighet fører til riktigere bruk.
  • De som mener at vin fortsatt bør selges på Vinmonopolet begrunner dette med kvalitetsikring og ekspertise, og at butikksalg vil gjøre alkohol lettere tilgjengelig for barn.
  • 34 av 81 svarer at de ville drukket mer vin dersom det skulle bli solgt i matbutikken, og 47 svarer at de ikke ville gjort det.
  • Av de som svarte på undersøkelsen var tretten stk 15-20 år, seksti-tre var 20-25 år og bare fem var 25++

Mer opptatt av kvalitet
Claus Oliver H. Pedersen synes ikke resultatet av undersøkelsen er rart.

- Jeg tror at kvalitet i både det man spiser og drikker ligger hjertet nært for de fleste, også de mellom 20-25, sier Claus Oliver H. Pedersen.

- At man velger å drikke en bedre flaske vin i stedet for en dårlig blandet drink uten isbiter eller en Smirnoff Ice gir meg en indikasjon på at man ønsker mer opplevelse ut av det man drikker. Men å se vinflasker i dagligvarebutikken får forbli en våt drøm enn så lenge, legger han til.

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand