Enter the ad code for 468x60 ad spot

-Egoisme i trafikken skaper kø

Av Enes Mala Send e-post til forfatteren - Publisert: 13. oktober, 2016

Køsniking er blitt dagligdags i trafikkbildet. Egoismen rår blant bilister og skaper lengre køer for andre trafikanter, ifølge politiet.

Utålmodige billister velger alternative løsninger å komme seg frem på.

Det er mandag ettermiddag. Folk er ferdige på jobb og haster til bilene sine. Med motoren i gang legger de seg ut på sin ferd hjemover. I løpet av noen minutter er det tydelig at alle skal samme vei. Det er trafikkork og ansiktene begynner å endre form. I det ene øyeblikket er de slitne etter endt arbeidsdag og i neste viser de tydelig frustrasjon. Atferden endres drastisk idet de forstår at de må rekke å hente barna i barnehagen, handle og lage middagen.

Vil hjem først

Bil etter bil passerer gjennom tunellen i noe som kun kan beskrives som uendelighet. Alle innestengt i dette fjellet har et felles mål, men utfører det ikke i felleskap. Det tas ingen hensyn til fletting, avstand, og uskrevne trafikkregler. Meter for meter prøver bilistene å finne et lys i enden av tunellen. Ut av tunellen er de ett skritt nærmere målet, men det er flere hindringer i veien. Møtende trafikk, retningsbestemte felt og rundkjøringer bidrar til å skape ytterligere frustrasjon hos Nils, Katrine, Arild og Lene. Alle vil hjem, og det fort!

Sørnett tok turen innom Lumberkrysset på Vågsbygd i Kristiansand, og plasserte et kamera ved rundkjøringen under rushtiden. Ønsket vårt var å se antall bilister som ikke overholdt reglene grunnet køen. Resultatet etter 25 minutter med opptak var nedslående.

Se klippet under og observer biler som kjører fra øst til vest i det innerste feltet i rundkjøringen:

YouTube sitt forhåndsvisningsbilde

 

Og som en ballettdanser som utfører en piruett, kaster bilene seg i rundkjøringen. Rundt og rundt snurrer de, uvitende om at de i dag fremfører foran et publikum. Men dette er på ingen måte en forestilling ved Bolsjojteateret. Hvis det skal sammenlignes med noe så må det være en sommerkveld ved Abra havn. Barnslig, støyete og nesten vulgært.

Det er tydelig at Arild og resten av gjengen glemmer hvordan man oppfører seg i trafikken under rushtiden. Kjære sørlendinger! Hva i alle dager!? Har det virkelig kommet til et punkt der høflighet, vennlighet og samarbeid er lagt til side og erstattet med konger av veien?

 

Egoister

For å kunne sette seg inn i denne oppførselen, tok vi en prat med ordensmakten.

Leder av trafikkavsnittet ved Agder politidistrikt, Yngvar Aas, sier at folk forteller at de får vondt i magen av å sitte i kø.

Egoister utgjør en trafikkfare, sier Yngvar Aas ved Agder Politidistrikt.

- Det vi ser er at folk tar noen uheldige valg når det er kø, noe som utgjør trafikkfare og absolutt risiko. Ikke bare er det farlig, men det fremstår også som svært egoistisk tankegang, sier Aas og legger til:

Det er først meg selv, og så meg selv, og det er veldig uheldig.

- Forskningen viser at dersom vi står i billettkøen, butikkøen eller hvilken som helst annen kø, så vil folk opptre etter angitte normer og regler, men så fort et individ setter seg inn i trygge omgivelser, i dette tilfellet, bak rattet på et kjøretøy, og ikke må stå ansikt til ansikt med andre mennesker, er det mye lettere å foreta egoistiske valg i trafikken.

 

Stress kan være en grunn til sniking

Erik Gjone, Trafikklærer ved LEARN trafikkskole i Kristiansand, har selv observert denne atferden blant medtrafikanter.

Trafikkskolelærer Erik Gjone ser egoisme i trafikkbildet daglig.

- Kø er et meget kjent fenomen, og fremstår som svært irriterende for bilister. Enkelte velger derfor å snike, men i prosessen vil de skape enda mer kø for oss andre. En meget egoistisk tanke mener Gjone.

Han forteller videre at vi lever i en verden der alt går i ett, der hverdagen inneholder mye stress og dette gjenspeiles igjen i oppførselen på enkelte bilister.

- Men det finnes også andre typer bilister, de som har en tendens til å jevnlig begå slike feil, og gjør det kun fordi de velger å kjøre med høyere risiko. Dette er mennesker som har en generelt dårlig holdning til trafikkbildet og tar ikke hensyn til trafikksikkerheten.

Gjone, som er opprinnelig fra Larvik, mener også å ha observert en klar gjenganger i oppførselen blant bilførere i Kristiansand.

- Defensiv og forsiktig kjøring er noe som gjenspeiler kjørekulturen i Kristiansand. Men det er ikke nødvendigvis noe som kan forventes på sikt.

Gjone påpeker at dersom bilister legger merke til resultater av køsniking, vil det etterhvert føre til at flere velger det som en løsning.

Veitrafikklovens paragraf 3.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Men er det egentlig en fasit på hvordan en skal forhindre slik egoisme?

- Det er klare regler ift. Veitrafikklovens bestemmelser om kjøreatferd i veitrafikklovens §3 og det er naturligvis ønskelig at alle skal kjøre deretter, sier en streng og bestemt Aas.

Dette er uten tvil en byråkratisk munnfull, men er likevel en tydelig beskjed fra politiets side om at tålmodighet lønner seg og den lyder slik:  Nils, Katrine, Arild og Lene, vennligst følg loven!

 

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand