GLOBAL JOURNALISTKK KINA: Shi Tao – Journalisten som ble fengslet på grunn av en e-post

    Å kjempe for demokratiet kostet Shi Tao friheten da han delte et dokument med retningslinjer for media.

    Kinesiske journalister fikk ikke skrive om jubileet etter studentopprøret på den himmelske freds plass. FOTO: Ryo Chijiiwa CC-BY

    Shi Tao ble  i 2005 dømt  til ti års fengsel for å ha avslørt statshemmeligheter. Tao sendte i 2004 et dokument til en USA-basert nettside.  Dette dokumentet inneholdt instrukser om at journalister ikke skulle skrive om og omtale jubileet rundt studentopprøret på den himmelske freds plass, og pro-demokrati aktivister.

    Amerikansk selskap hjalp Kina
    Det er ikke bare dette dokumentet som gjorde saken rundt Tao kontroversiell. Det viste seg etter dommen at den amerikanske nettgiganten Yahoo! hadde hjulpet kinesiske myndigheter med å finne den kinesiske journalisten.

    Les også: Peter Svaar, NRK-korrespondenten med varsomhet

    Selskapet skal ha hjulpet kinesiske myndigheter med å knytte ip-adressen til Tao, opp mot e-posten han sendte til den USA-baserte nettsiden Democracy Forum. Yahoo! sin tilknytting var essensiell for å finne Tao, da kinesiske myndigheter så at dokumentet var publisert, hadde de ikke noe pekepinn på hvem kilden var. Under rettsaken kom det frem at det var noen kilder som hadde kommet frem og pekt på Tao, men alle ble hemmeligholdt og anonymisert.

    Det er uklart hvor stor rolle Yahoo! hadde, men det har i ettertid av saken vært tydelig at de har vitnet.

    Prisvinnende.

    Journaliste som sa ifra. Shi Tao blir sett på som et symbol på kinesiske myndigheters innstramming av media FOTO: Amnesty International

    For dokumentet vant Shi Tao en rekke priser. I 2005 vant han CPJs Internasjonale pressefrihetspris og i 2007 vant han gullpennen for frihet som gis ut av verdensforeningen for aviser og nyhetsprodusenter.

    Tao ble i 2005 et symbol på de kinesiske myndigheters innstramming av media-kontroll, og Kinas intense kamp for å straffe journalister for å lekke informasjon.

    Shi Tao satt i fengselet frem til 2013. Han bor fortsatt i Kina.

     

    Kilder i saken: The guardian, The New York TimesBeyond Bars index of sencorship.