Enter the ad code for 468x60 ad spot

GLOBAL JOURNALISTIKK – STORBRITANNIA: Norske mediers dekning av de britiske øyer

Av Johnny Huynh Send e-post til forfatteren , Andreas Benjamin Guthe Send e-post til forfatteren og Mats Tertnes Send e-post til forfatteren - Publisert: 15. desember, 2016

Forholdet mellom Norge og Storbritannia har dype historiske røtter, men har aldri vært så omfattende som i dag. Likevel vies forholdet lite oppmerksomhet.
Stringer Atle Jørstad

Stringer Atle Jørstad på jobb. Foto: Atle Jørstad

Det er gode økonomiske og kulturelle forbindelser mellom Storbritannia og Norge. Storbritannia er det mest populære landet å studere i for nordmenn, og for tiden er det cirka 5000 norske studenter i landet. Norsk næringsliv er representert i de fleste sektorer med over 300 bedrifter. Dette fører til at Storbritannia får en viss oppmerksomhet i norske medier når det skjer noe merkverdig. Samtidig så omhandler de fleste nyhetene kun rundt Storbritannia og ikke om Europa som en helhet. Dette kan føre til at flere mediehus etterhvert velger å nedprioritere Storbritannia som et land å ha en base i.

Skjermdump av Dagens Næringsliv under Brexit avstemningen.

Skjermdump av Dagens Næringsliv under Brexit avstemningen.

Les også: Storbritannias journalister har lav troverdighet blant folket

Lite utenriksdekning i Storbritannia
VG-journalist Atle Jørstad har jobbet som stringer for VG i Storbritannia der han har dekket mange ulike saker.

– Utfordringen med Storbritannia sett fra et norsk perspektiv er at veldig mye der handler om nettopp Storbritannia, mens i andre land i Europa handler det mer om hele Europa – som jo Norge er en del av. Det tror jeg er en del av årsaken til at flere medier nå har valgt bort Storbritannia som base. NRK er i en særstilling i norsk media, og kan fortsatt ta seg råd til å ha en korrespondent der, sier Atle til Sørnett.

Fakta om prosessen fram mot folkeavstemningen

  • 23. januar 2013: Statsminister David Cameron lover i en tale hos finansselskapet Bloomberg i London å reforhandle det britiske EU-medlemskapet om han blir gjenvalgt, og holde folkeavstemning der folket får velge mellom de nye betingelsene og full utmelding av EU.
  • 13. mars 2014: Cameron beskriver sine reformkrav overfor EU i et debattinnlegg i avisen Daily Telegraph.
  • 7. mai 2015: Camerons konservative parti får nok stemmer i valget til å danne regjering alene.
  • 25. juni: Cameron lanserer formelt sin reformdagsorden på et EU-toppmøte.
  • Juli til september: Cameron holder møter med de andre EU-landenes ledere for å forklare sine ønsker.
  • September: Regjeringen offentliggjør spørsmålet som skal stå på stemmeseddelen: «Skal Storbritannia forbli medlem av EU eller forlate EU?». De to svarmulighetene er formulert som fulle setninger, så velgerne må svare klart om de ønsker å «forbli i» eller «forlate» EU.
  • 19. februar 2016: Storbritannia og de øvrige EU-landenes stats- og regjeringssjefer blir enige om en avtale der Cameron får innfridd de fleste av sine krav.
  • Cameron opplyser deretter at folkeavstemningen blir holdt 23. juni.
  • (Kilde: Ritzau/NTB)

Les også: -Det finnes ingen vanlige dager i denne jobben

Selvom norske medier velger å kaste seg over ting som skjer i Storbritannia, er det ikke alltid de er forberedt på hva som kan eller skal skje. Et godt eksempel på en nyhet der Europa som en helhet må ta konsekvenser er Brexit. Klassekampens Mimir Kristjansson, Nationens Eva Nordlund og VGs Hans Petter Sjøli var uenige om hvorvidt Brexit var overraskende eller ikke. Men de var enige om at norske medier ikke var forberedt skriver Nationen.

NRK valgte å skrive om hvordan Norges bank gikk i full beredskap hvis Brexit skulle gå gjennom i tillegg til at de fulgte valget.

Dagbladet valgte å dekke saken på en annen måte ved å analysere  oversikten over hva mediene har laget flest saker om i vår. De kom frem til at Trump og Brexit fikk mest oppmerksomhet i norske medier. Det gikk altså da fra å skrive om IS og flyktningskrisen til Trump og Brexit.

– Det er en nedgang i både antall artikler om flyktningkrisen og IS og hvilke følelser disse frembringer. Det kan tyde på at folk begynner å bli lei. Det blir rett og slett for mye elendighet, sier rådgiver i PR-operatørene Lukas Loeb til Dagbladet, som sammenligner med årets tre første måneder.

Les også: Fortsatt fanget i Syria

 

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand