Enter the ad code for 468x60 ad spot

Trøtt ungdom

Av Maria Jaroszewska Send e-post til forfatteren - Publisert: 24. januar, 2017

Ny studie viser at norsk ungdom sover for lite. Søvnforsker sier at trenden er usunn.

Det ble gjennomført en studie på ungdommer og søvn. Resultatene ble at nå sover 16-19 åringene i gjennomsnitt bare 6 timer og 25 minutter i ukedagene. Forskeren Mari Hysing mener at det å ha kraftig forskjøvet døgnrytme er usunt. Det er sagt at det er jenter som sliter mest med å få søvn i tenårene. Jenter bekymrer seg gjerne mer og har ofte depressive symptomer.

Men hva er grunnen til at ungdommen sliter med å stå opp?

Ifølge en artikkel på Aftenposten, er det mange ungdommer som sliter med å stå opp tidlig. Det ble gjennomført en norsk undersøkelse hvor åtte prosent av 16-19 åringer har problemer med å sovne før klokken to om natten, og klarer ikke å våkne om morgenen.

Dette problemet har ført til at flere sliter med angst og depresjon, flere røyker og drikker skadelig mengde alkohol. I tillegg til dette påvirker det ungdommens skolekarakterer. På grunn av dette slutter også mange på skolen, siden det blir så stort problem med å stå opp.

Det fins ulike grunner til hvorfor ungdommen ikke føler seg trøtte når kvelden kommer. En grunn til dette kan være biologisk bestemt, altså en endring i kroppen under puberteten. Denne endringen innebærer at overgangen fra barn til ungdom forsinker døgnrytmen, det er for at ungdommen skal føle seg mer våkne om kvelden. Dette er biologisk bestemt, det tilsvarer at døgnrytmen er mer forsinket hos en velutviklet 14-åring enn hos en 14-åring som er pre-pubertal. Det vil si at i puberteten bil ungdommer B-mennesker.

Noen mener at koffein drikker og bruk av elektriske medier om kvelden kan være med på å påvirke, men det er lite sannsynlig at ungdommene blir kvitt søvnproblemene ved å kutte disse ut.

Noen råd som er anbefalt for å få bedre søvn og føle seg opplagt dagen etter:

- Det å stå opp til samme tid hver dag – også i helgene, kan hjelpe mye.

- Prøve og ikke drikke koffein etter klokken 17.

- Unngå å bruke elektronikk i timene før sengetid.

- Unngå sterkt lys på kvelden.

- Unngå å sove på dagtid.

Disse rådene vil være med på stabilisere døgnrytmen og hindre utvikling av søvnproblemer.

 

 

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand