Enter the ad code for 468x60 ad spot

- Danker ut Gullrekka og Senkveld

Av Kristine Hauge Thomassen Send e-post til forfatteren - Publisert: 6. februar, 2017

De fleste over 40 har aldri hørt om e-sport, men er det kanskje på tide?

I fjor ble det brukt 360 millioner timer på å streame elite-serien i League of Legends. På denne tiden kunne du gått fra månen og tilbake 4,556 ganger. League of Legends er bare ett av svært mange spill som går under kategorien “e-sport”, og det er ikke kun elite-serien som folk er interesserte i å se.

Foto:Privat.

- Neste generasjons foreldre kommer til å kose seg på fredagskvelden med LCS fremfor Senkveld, kommenterer manageren til BX3s League of Legends lag, Ole-Andreas Skår.

Både i utlandet og i Norge er e-sport en “idrettsgren” som er i sterk vekst, med giganter som TP-Link, Komplett, Telenor og TV2 innvolvert.

Foto: Mohammed Barzinje

Joachim Ulvatn, på The Gathering i 2016. Foto: Mohammed Barzinje.

 

 

I dag er e-sport en multimillion-bedrift som bare vokser og vokser, med flaggskipet League of Legends i spissen. I ryggen har utvikleren Riot Games store organisasjoner som Coca-Cola, Doritos, Red bull, Youtube og Microsoft.

Siden utgivelsen i 2009 har spillet sett en hurtig vekst, og har siden 2014 gått fra å ha 67 millioner månedlige spillere, til hele 100millioner i 2016.

Slik ser en typisk League of Legends kamp ut i norske “Telenorligaen”.

Hva er e-sport?
De fleste har vært innom en eller annen type spill iløpet av livet sitt, men er alle typer spill “e-sport”?

E-sport blir definert som elektronisk sport, og det er ikke alle typer spill som går under denne kategorien. De mest populære er for øyeblikket Counter Strike: Global Offensive, som er et skytespill, Starcraft II og League og Legends, som begge er strategi-tunge spill, og Overwatch som er en god blanding av begge. Disse spillene er ganske like i format, man spiller 5 mot 5, og med tidspress.

Telenorligaen, bilde av Mohammed Barzinje

Foto: Mohammed Barzinje.

Norden med øynene på toppen
Norden er blant dem som i stor grad har kastet seg på trenden, med e-sport på folkehøgskoler som Namdal og Buskerud, og fag på videregående skoler, samt egne ligaer for dem i toppen av spillet.

Assisterende generalsekretær i Norges idrettsforbund, Øystein Dale, fortalte til VG i 2016 at han trodde det kom til å bli krevende for e-sporten å bli tatt opp av idrettsforbundet.

– Jeg ser at e-sport presenteres som en ren digital aktivitet, noe som også ligger i navnet. Derfor blir det særlig krevende å møte kravet til «det er fysisk aktivitet av konkurranse-, trenings- og/eller mosjonskarakter», poengterer Dale.

 

Store navn kaster seg på:
Det er ikke bare Norden som kaster seg på trenden, men også i høy grad store navn innen internasjonal idrett. Shaquille O’Neal, Ashton Kutcher, Steve Aoki, Rick Fox og Magic Johnson har alle kastet penger inn i e-sport.

Men det er ikke bare kjendiser som slenger seg på. Fotball organisasjoner har i større og større grad startet å signere e-sport lag. Manchester City, Schalke FC, Wolfsburg, FC København, West ham, Valencia, tyrkiske Besiktas (Som i 2015 hadde en norsk spiller på laget), Baskonia, Santos og Paris-Saint-germain er blant dem.

Om League of Legends faktisk danker ut Gullrekka og Senkveld om et par år, blir interessant å se.

 

 

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand