Enter the ad code for 468x60 ad spot

Veien til bikinifitness, som vegetarianer

Av Marita Dæhlin Send e-post til forfatteren - Publisert: 9. februar, 2017

Vanessa Bickenbach (20) fra Kristiansand driver aktivt med trening og jobber mot bikinifitness. Hun har i tillegg vært vegetarianer de siste 15 årene og har ikke opplevd problemer med å få i seg nok proteiner.

Foto: privat

- Det er absolutt ikke vanskelig å få i seg de riktige ernæringsstoffene. Du må bare vite nok om kostholdet. Det blir mye linser, kikerter og bønner, men det går forsåvidt greit når jeg bytter på krydderet. Jeg spiser også en del Mager Kesam, det liker jeg å blande med litt Fun saften og der kan jeg variere hvilken smak jeg har lyst på. Jeg får også i meg mye egg og soya, sier Vanessa Bickenbach.

Å drive med bikinifitness på en plantebasert kost er ikke så vanskelig som folk tror. Så lenge man kan nok om det riktige kostholdet og vet hvilkene vitaminer og mineraler man trenger, går det helt fint. Ernæringsfysiolog Heidi Ramfjord bekrefter dette.

- Det er ikke problematisk og få i seg proteiner når man har en plantebasert kost. Bønner, linser og soya er en veldig god kilde til proteiner, sier hun.

Foto: privat

Vanessa stiller for Team Total Package som holder til i Stavanger og blir coachet av Mette Stensland, som er en stor motivasjon.
Hun var selv tilskuer på Sandefjord Open og kunne ikke gi slipp på følelsen av å stå på scenen selv en gang i fremtiden med en godt trent kropp.
Treningen består av seks økter i løpet av en uke hvor hun trener forskjellige muskelgrupper de forskjellige dagene. Vanessa har først tre dager med trening, så en dag hvile, før det er tre nye dager med trening igjen. Det er styrke og cardio hver dag og intervaller hver andre dag.

Våren 2018 satser Sørlandsjenten på å stå på scenen. Hun har så langt vært på en offseason diett i rett over ett år hvor hun følger en kostholdsplan hun har fått av coachen Mette som består av 1800 kalorier om dagen. Dette er for og komme så høyt som mulig før hun starter på onseason dietten som hun skal gå på månedene før konkurranse.

Foto: privat

Hva motiverer deg?
- Jeg er en veldig sta person, så når jeg har satt meg noe i hodet så står jeg på og gir ikke opp før jeg er i mål. Jeg kjøpte meg også en Bikinifitness bikini i vinter som jeg fortsatt pleier å ta fram de dagene jeg har mindre lyst til å trene, det tok et par mnd før jeg passet den. Det var en fantastisk følelse når jeg endelig fikk den på meg og jeg kunne posere i den!

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand