Enter the ad code for 468x60 ad spot

Kristiansand er den mest populære barnebyen i Norge

Av Jonas Ulset Send e-post til forfatteren - Publisert: 4. mai, 2017

Hele 41 % av over 1000 foreldre med barn under 18 år forbinder Kristiansand med Barnas by. På andreplass kommer Oslo og Bergen som bare 2 % forbinder med begrepet.
Foto: Jonas Ulset

Kardemommeby i Dyreparken

Dette kommer frem i en undersøkelse gjennomført av Usus. De jobber aktivt for at Kristiansand skal nå sin posisjon som Barnas by. I undersøkelsen som ble lagt frem på formannskapsmøtet 3. mai ble det lagt frem mye interessant statistikk om Kristiansands nåværende situasjon innen temaet.

Norges mest populære reisemål blant norske barnefamilier

En av ti som svarte på undersøkelsen ville reist til Kristiansand dersom de skulle tatt med familien sin på ferie i Norge, og etter kommer Oslo og Bergen med kun 6 %. Inger L. Hutchinson, prosjektleder i Usus, mener at noe av grunnen er de mange arrangementene og aktivitetene som har blitt åpnet og etablert.

- For eksempel så ble Turist i egen by arrangert i 2016, noe som førte til rekordhøye besøkstall hos bedrifter i Kristiansand, forteller Hutchinson.

Inger Hutchinson, prosjektleder i Usus.

Hva er Usus

  • Usus er latin, og kan bety både bruk, erfaring, opplevelse, kompetanse, fortrinn og profitt.
  • Usus er en næringsklynge for bedrifter i reiselivs-, opplevelses- og kulturnæringen på Sørlandet og i Telemark.
  • Usus har dedikert fokus på gjenkjøp og verdien av eksisterende kunder hos bedrifter.
  • Over 100 bedrifter er med i Usus i dag.
Kilde: https://usus.no

Forbinder Kristiansand med Dyreparken

De som var med i undersøkelsen ble spurt hva de forbinder med reisemålet Kristiansand, og over tre av fire svarte dyreparken. Høyt på listen er også Kaptein Sabeltann og sommer og sol.

Positivt for byen

Varaordfører i Kristiansand kommune, Jørgen Kristiansen, er positivt overrasket over tallene. Han var ikke klar over at Kristiansand var et så aktuelt reisemål i forhold til de andre store byene. Han er også fornøyd med at 20 ganger flere barnefamilier forbinder Kristiansand med Barnas by enn de gjør med Oslo og Bergen. Kristiansen mener heller ikke at det å satse så mye på barn vil ha noen negativ effekt på annen turisme og bosetting i byen.

- Vi satser ikke kun på barn. Kristiansand er også en by som har mye industri og mange arbeidsplasser, samt aktiviteter og elementer som egner seg for andre enn kun barnefamilier, forteller Kristiansen.

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand