Enter the ad code for 468x60 ad spot

Skjev fordeling i E-sport toppen

Av Kristine Hauge Thomassen Send e-post til forfatteren - Publisert: 20. juni, 2017

E-sport er stadig i vekst, og det spås kort tid før dataspill er akkurat som vanlig lørdagsunderholdning. Men hvem er det vi kommer til å se på tv-skjermen?

EU LCS Hamburg 2017. Foto: Kristine Hauge Thomassen.

E-sport er en stadig voksende bransje, med store navn som Urge, Coca Cola og kjente fotballag i ryggen. Men appellerer e-sport til alle? undersøkelser gjort av britiske “Internet Advertising Bureau” viser at om lag 52% av dem som spiller spill er kvinner, så hvorfor lever fortsatt stereotypen om den svette “gutte gameren”?

Hva er E-sport?

  • E-Sport er en forkortelse for "Elektronisk sport". Det finnes mange typer spill som går innenfor denne kategorien, men de største er strategi-spillene League of Legends, Starcraft II, Overwatch, og skytespillet Counter Strike: Global Offensive.
  • I Norge har vi 2 høgskoler dedikert til E-sport, Buskerud FHS og Namdal FHS.
  • Det finnes kun en liga i Norge som betraktes som "offisiell", Telenorligaen.
  • Det er vanlig at spillene spilles fem mot fem, med tidspress.
  • Norge har flere internasjonalt kjente spillere, mest kjent i League of Legends scenen er Erlend Holm.

Amalie “Proxyfox” Marie Reisvaag. Foto: Kristine Hauge Thomassen.

Flyttet utenlands for å leve ut jentedrømmen

Amalie Marie Reisvaag er 20, streamer dataspill og flyttet i 2016 til Berlin for å jobbe med spill. Denne uken ble hun annonsert som ekstra-spiller for H2K, noe som møtte sterke reaksjoner.

-  De fleste reaksjonene har vært negative. Mange mener at plassen burde gått til noen som fortjener den mer enn meg, som er høyere rangert og bedre i spillet.

H2K står for “Hard to kill” og er en av europas største spill-organisasjoner innen League of Legends. H2K har vært i drift siden 2003, og var tidligere hjemmet til norske Erlend Holm.

- Jeg er veldig glad for å ha fått muligheten til å være med på et lag som H2K. Det motiverer meg til å bli bedre, og jeg er glad for at de ser potensialet i meg.

Amalie “Proxyfox” Marie Reisvaag. Foto: Kristine Hauge Thomassen.

Jenter som spiller er mer akseptert nå enn før

Amalie har spilt League of Legends i fem år, hun tror det jenter trenger for å dukke opp på scenen er tid.

- Da jeg var yngre var det en stigma rundt det med dataspill, spesielt om du var jente, men jeg tror at det er mer akseptert nå. Jeg tror også at det er fortsatt mangel på suksessfulle jenter der ute som kan sette gode forbilder

Jeg får daglig negative kommentarer. For det meste liker folk å kommentere på ting som ikke er spillrelatert, slik som hvilke personer jeg omgås med eller hvordan jeg kler meg. Til å begynne med var det veldig demotiverende å stadig få diskriminerende kommentarer når jeg prøvde å bli bedre, men nå har det blitt til en slags motivasjon for å bevise at jeg også kan spille bra.

Ønsker ikke jenter på lag med hormonelle tenåringsgutter

Amalie mener det kan ligge mye bak hvorfor vi ikke ser så mange jenter blant toppen, blant annet hvordan jenter setter seg mål om å være gode, ikke best.

- Jeg tror flere organisasjoner kun ser på jenter som et markedsføringsstunt, og ikke har interesse av å ha jenter på lag sammen med hormonelle tenåringsgutter. Det ligger kanskje også mye mentalt, i at gutter har fullt tunnelsyn når de ønsker å oppnå noe, mens jenter ofte bryr seg om mer enn en ting.

Mohammed Barzinje, Riddle eSports. Foto: Eivind Von Døhlen/Gamer.no

Tror Fordommer kan slå ut på motivasjonen

Mohammed Barzinje, som eier det norske laget Riddle, forteller at en grunn til at så få jenter satser, er at det fremdeles er ganske tabu.

- Om en jente kommer seg til en høy rangering så har veldig mange personer de fordommene om at jenta ikke har kommet seg dit selv, men fått hjelp. Selv om dette ikke stemmer, vil kanskje mange fremdeles tro det, og det kan slå ut på motivasjonen.

Færre jenter som spiller

Mohammed har drevet med e-sport i snart 3-år som eier av Riddle eSports, han mener mengdetrening og en økt interesse blant kvinner er det som skal til for at flere jenter skal dukke opp kompetitivt. Han mener at differansen mellom antall menn, og kvinner som spiller er det som foreløpig gjør utslag i hvorfor sporten er så mannsdominert.

- Ta for eksempel verdens største spill, League of Legends som et eksempel der 90% av spillerbasen er gutter, der vil det for eksempel være mer naturlig å ha flere gutter i topp-nivået. For hver niende gutt så er det en jente som spiller spillet. Det er noe jeg håper forandrer seg, for det hadde vært utrolig moro å ha flere kvinner i e-sport slik som i tradisjonell sport.

Celestial Gaming under TG 2016. Foto: TG CREW 2016.

Guttene ønsker ikke å ta inn jenter

Benedichte Breistøl, Celestial Gaming (privat bilde)

Benedichte Breistøl, fra Kristiansand, eier laget Celestial Gaming og forteller at guttene på lagene hennes ikke ønsker å ta inn jenter.

- Det er gjerne fordi de har en forutintatt mening om jenters ferdigheter, eller fordi de er redd det skal skape drama mellom de andre medlemmene på laget. Det er nok også en stor mulighet for at det kan oppstå noe drama dersom noen utvikler mer enn et medspiller-forhold.

- Jeg anser det som positivt dersom jenter ønsker å spille kompetitivt, men jeg ser ikke på det som noe vi må tvinge frem. Jeg håper at det vil komme naturlig etterhvert som e-sport og gaming nå blir mindre stigmatisert, forteller Benedichte Breistøl.

Telenorligaen vårfinale, League of Legends. Foto: Kristine Hauge Thomassen.

Da årets vårfinaler ble spilt på Edderkoppen scene i Oslo, stod det ikke en eneste jente på scenen. Tor-Steinar Nastad Tangedal, som er leder og grunnlegger av Gamer.no og Telenorligaen, mener dette kan ha noe å gjøre med det tøffe miljøet.

- Miljøet rundt e-sport og på nett generelt kan være tøft nok for en gutt, men hetsen og trakasseringen man kan oppleve som jente er sannsynligvis enda tøffere. De som forsøker å bevise at de har noe her å gjøre må tåle mye. Jenter blir sett ned på og dømmes for å være annerledes. Mitt inntrykk er at jenter i større grad enn gutter må bevise sin kompetanse eller kredibilitet, og det kan være vanskeligere å finne de naturlige sosiale arenaene.

- Her må alle vise bedre holdninger, kvitte seg med stigmatisering og være mer inkluderende.

Tor-Steinar Nastad Tangedal. Foto: Kristine Hauge Thomassen.

Lagene satser ikke på jenter

Tor-Steinar forteller at desto flere jenter som spiller, som tørr å vise hva de kan, desto flere vil la seg inspirere og følge etter.

- Flere av de beste jentene er individuelt svært gode og kan absolutt hevde seg. Mange lag tar likevel ikke sjansen på å satse på dem.

Han avslutter med å si at det er ingen grunn til at jenter og gutter ikke skal kunne konkurrere på like vilkår i e-sport. Det er ingen fysiske eller mentale barrierer å overvinne her, men det er definitivt sosiale og samfunnsmessige utfordringer.

YouTube sitt forhåndsvisningsbilde

Klipp fra årets vårfinale i Telenorligaen mellom Sprutnoobs Gaming og Riddle eSports. Film/Foto: Kristine Hauge Thomassen.

Kommentarer

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand