Fullsatt sal tok farvel med «Prebz og Dennis»

Etter seks år med humor, gaming og rakkerstreker er det nå slutt for den populære YouTube-kanalen. Lørdag holdt de et heseblesende avskjedsshow for sørlandsfansen i Kilden teater- og konserthus.

GIR SEG PÅ TOPP: Preben «Prebz» Fjell (t.v.) og Dennis Vareide.

Mange av landets ungdommer har nok besøkt YouTube-kanalen «Prebz og Dennis», som med sine nesten 250.000 abonnenter antas å være blant Norges største. I løpet av deres aktive år har Preben Fjell (27) og Dennis Vareide (27) samlet en hel generasjon rundt pc-skjermen og underholdt med videoer i form av blant annet gaming (dataspilling), rakkerstreker, humorinnslag og vågale stunts.

I mars gir de seg på topp og legger ned produksjonen av videoer til kanalen deres. Fansen kunne likevel smile bittersurt til denne nyheten, da det i samme slengen ble annonserte en avskjedsturné med et eget skikkelig live show.

Lørdag kveld var turen kommet til Kilden i Kristiansand, og Sørnett fikk møte gutta rett før showstart.

KLARE FOR SHOW: F.v.: Preben «Prebz» Fjell, Sørnett-journalist Ole Kristian Ringdal Solheim, Dennis Vareide og Sørnett-journalist Sondre Lindhagen Nilssen. FOTO: Brage Ellingvåg Hammerø

– Vi har gledet oss lenge til å reise rundt. Vi vet vi har mange fans også her på Sørlandet, og det er alltid like gøy å møte dem, sier Vareide.

Nye retninger
YouTube-stjernene forteller at selv om kanalen deres blir inaktiv og de går hver til sitt, blir det ikke nødvendigvis stille fra noen av dem.

– Jeg kommer til å fortsette med videoer på YouTube, men det blir på andre kanaler og i tillegg andre plattformer. Det vil bli litt nye retninger enn tidligere. Jeg har hundre prosjekter i gang som jeg gleder meg til å ta fatt på når turneen vår er over, sier Vareide.

– Jeg er mer i en søkeprosess. Akkurat nå kan jeg ikke fortelle om noe veldig konkret, men jeg sikter meg inn på noe jeg tror blir veldig gøy. Jeg kan veldig godt fortsette innen sosiale medier. Kanskje litt mer bak kamera enn foran, legger Fjell til.

Normalisert dataspill
Fjell og Vareides YouTube-suksess er et godt eksempel på hvordan sosiale medier og ikke-lineære plattformer kan nå ut til en enorm målgruppe. De identifiserer seg med «nerdekulturen» på nettet.

SPENTE: Maria Aanensen (14) (t.v.) og Emilie Tøien (17) omtaler seg selv som Prebz og Dennis’ største fans. Her står de forventingsfulle minutter før showstart. FOTO: Sondre Lindhagen Nilssen

– Denne kulturen er relativt ny. Og i likhet med alt annet som er nytt, utvikler det seg naturlig. Jeg tror det har betydd mye for mange i vår målgruppe at vi har normalisert dataspill. Mange av foreldrene til fansen vår har nok fått en bedre forståelse for spillinteressen, forteller Vareide.

Mange høydepunkter
I løpet av karrieren har de også mye å se tilbake på med glede og stolthet.

– Vi klarte å samle inn én million kroner til Kreftforeningen. Det var utrolig stort. Vi har også laget kinofilm, hatt radioprogram og har vunnet priser for «Årets video» og «Årets youtubere». Mange gode minner, sier Fjell med glimt i øyet.

Lørdag kveld holdt «Prebz og Dennis» en av sine siste opptredener som en duo for en fullsatt konsertsal i Kilden.