Riktig bruk av lys

    Med stadig utvikling på lysfronten, kan det oppstå forvirringer hos bilistene og irritasjoner i trafikken. Senioringeniør Kåre Simonsen fra Statens Vegvesen har en viktig oppfordring til alle bilister.

    *Feil i videoen knyttet til fjernlys er rettet opp i teksten under. 

    På spesielt denne tiden av året og høsten er det veldig viktig å ha lysene på bilen i orden. Simonsen oppfordrer alle til å ta én runde rundt bilen før man kjører avgårde, for å forsikre seg om at alt fungerer slik det skal og at ingen lys mangler.

    Reglene for bruk av tåkelys, parklys, nærlys og fjernlys er enkle, men ikke alle er like sikre på de. Her er de mest grunnleggende reglene:

    Parkeringlys 

    Parklys skal alltid være tent, og det skal kun være to parklys på hele bilen. Dersom ekstra monterte lykter har parklys, er det ikke tillatt at disse er tent samtidig med bilens parklys.

    Tåkelys 

    Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid, men med mørkets frembrudd skal nærlys benyttes. Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.
    I utgangspunktet er det ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys, men unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).
    Tåkelys skal være koblet over på en egen bryter i bilen.

    Nærlys

    Bilen din skal kun ha to nærlys, ikke flere og ikke færre. De skal være justert slik at de lyser minst 40 meter framover.

    Fjernlys – Feil i videoen knyttet til fjernlys er rettet opp under. 

    Fjernlys skal lyse minst 100 meter framover.
    På lastebil er det tillatt å ha seks lyskilder som ikke må overstige 480 lux. Det betyr at en lastebil kan ha fire ekstralys, i tillegg til de originale fjernlysene.
    På en personbil er det kun tillatt å ha to ekstralys, i tillegg til de originale fjernlysene.

    NB: Lysutstyr som blir monteres på kjøretøy må være ECE-godkjent, og de er merket med «E» eller «e».