En oppdatert Hedda Gabler

    -Jeg er bare så veldig glad jeg, smiler Ingrid Fortun ydmykt da hun blir spurt om hvordan hun føler seg dagen etter premieren.

    Rebekka Nystabakk og Ingrid Fortun under fredagslunsjen på biblioteket

    Hun står bak både bearbeidelse og regi av den moderne versjonen av Henrik Ibsen sitt kjente stykke: Hedda Gabler. Stykket blir i dag betraktet som en klassiker innen realismen, og Fortun har lenge ønsket å jobbe med et verk av Ibsen. Hedda Gabler hadde sin premiere på kilden torsdag 1. februar, og var en stor suksess.

    Skuespiller Rebekka Nystabakk som har hovedrollen som Hedda Gabler i stykket legger til at det er godt å være ferdig med premieren.

    -Det er mye nerver før en premiere, så det er godt å komme på andre siden av den.

    Både Fortun og Nystabakk møtte til fredagslunsj på biblioteket fredag 1. februar. Det er tydelig at de er populære blant kristiansandere, for under samtalen var det stort oppmøte av nysgjerrige lyttere. Faktisk så fullt at det langt ifra var sitteplasser til alle.

    Psykologisk dybde 

    Hedda Gabler er nygift, med vitenskapsmannen Jørgen Tesman som snart skal bli professor etter langvarige historiske studier. Likevel er livet hennes er preget av tomhet og mangel på kjærlighet. I løpet av de to dagene stykkets handling utspilles tar hun ødeleggende og dødelige valg både for seg selv og sin tidligere kjærlighet. Og fra original stykket til Ibsen blir Hedda Gabler gjerne beskrevet som ondsinnet og manipulerende.

    -Det var viktig for meg at Hedda ikke bare blir fremstilt som kynisk og manipulerende. Vi er det hele, alle sammen. Vi har alle følelser, og det er en livsprosess å også romme våre mørke sider. Alle mennesker er også selvmotsigende.

    Hedda Gabler blir også beskrevet som en idealistisk heltinne i kamp mot samfunnet, et offer for sin samtid og en prototypisk feminist. Fortun syns det er essensielt å få frem dybde i karakteren gjennom både tomhet og depresjon, og ønsket å skape en psykologisk dimensjon til Hedda sin karakter.

    -Det hender at når man ikke kan velge kjærligheten, så vil man drepe den. Som en aksjon av selvhat. Redselen for å være alene fører også til en desperasjon.

    Nystabakk legger til at hun er enig med Fortun sin vinkling.

    -Mange av valgene til Hedda virker ondskapsfulle, men jeg syns det er interessant å se hva som driver et menneske til slike handlinger. Vi kan alle være destruktive, og vi trenger kanskje å merke at vi kan påvirke menneskene rundt oss. I mangel på kjærlighet, så vil man gjerne bli beundret eller fryktet. Det at det ikke kun er likegyldig at vi er her, og at man heller vil bli fryktet enn ingenting.

    Moderne vri 

    I tillegg til å prøve å sette fokus på hva som egentlig ligger til grunne i karakteren, så har Hedda Gabler sin originale ekskjæreste Ejlert blitt omgjort til en kvinnelig karakter med navn Ella. Fortun forteller at dette er et resultat av tankene rundt «hvem kan Hedda ikke være», og at det blir mer potensert gjennom nettopp dette.

    -For meg er hun ikke bifil eller lesbisk, jeg vil ikke sette kjærligheten i en bås. Fokuset er den kjærligheten som oppstår mellom mennesker når de møtes. Størst av alt er kjærligheten. Jeg syns også det er interessant med kjønnsroller.

    I dag er det mer vanlig at kjærlighet oppstår på kryss og tvers, og derfor er denne endringen også med på å modernisere stykket.

    -Teater burde ikke være et sted hvor gamle stykker blir gjenfortalt. Det burde ikke være en institusjon som holder verden igjen. Gjennom teater så har vi et ansvar for å vise verden som den er, ikke som den var. Det interessante er det sjelelige møte mellom mennsker, legger Nystabakk til.

    Videre forteller Nystabakk at noe Hedda er veldig opptatt av i stykket er fasade, og det er veldig relevant i dag og noe flere kan kjenne seg igjen i. Hedda inngår et ekteskap for å ha det behagelig og trygt økonomisk, noe hun finner fort ut at det ikke er nok. Men Hedda syns det er vanskelig å vise «feil».

    -Vi legger jo stadig ut ting på facebook. Og det hender at man legger ut bilde fra en tilsynelatende kul ferie eller kjæreste. Men så er det kanskje sånn at verken ferien eller kjæresten var så kul. Det er så viktig å vise at man har det bra, og det kan fort bli hult. Man lager en person som man prøver å bli, fremfor å være den man er.

    Rebekka og Ingrid. Foto: hentet fra kilden.com

    Under samtalen rekker de to også å skryte av hverandres arbeid rundt stykket. Fortun skryter av Nystabakk sin innsats i rollen, og Nystabakk skryter av Fortun sin bearbeidelse av språket. I de senere årene har Nystabakk jobbet ved Hålogaland Teater. Hun har tidligere spilt i blant annet Pippi Langstrømpe og Tronnmannen fra Oz. Mens Fortun var teater sjef i Agder teater, Kilden Teater- og Konserthus åremålsstilling frem til 2014.