Enter the ad code for 468x60 ad spot

iJesus

Av Magnus Nødland Skogedal Send e-post til forfatteren - Publisert: 4. oktober, 2012

Jeg løfter mine øyne opp til mobilen.

De ansatte ved det nederlandske nettstedet iPhone5.nl bestemte seg for noen uker siden for å lime fast den første iPhone 5 i Nederland til en av Amsterdams travleste gater for å finne ut, og filme, hvordan folk ville reagere. Hva ville folk gjøre når de så den nyeste genistreken fra Apple ligge henslengt på fortauet? Resultatet er en morsom video hvor folk bruker forskjellige metoder for å prøve å få tak i telefonen. Oppførselen minner om hyener som finner et ferskt kadaver.

 

Forspill

Men, hvorfor prøver folk å få tak i den? Åpenbart, vil noen si. De ville såklart få tak i telefonen før alle andre, og dermed få eksklusiv innsikt i ny teknologi. Nettopp ordet eksklusivitet er et hovedbegrep når det kommer til lansering av dagens nye teknologiske løsninger. Det er best å være først, både med å tilby og kjøpe ny teknologi. Lanseringen av produktene kan sammenlignes med storslåtte gallapremierer. Aviser lager nyhetsartikler på køene utfor butikken, og intervjuer den som først får tak i Den Hellige Mobilenhet. En skal vite minst mulig om et produkt, men ikke så lite at man ikke er interessert. Som et månedslangt forspill blir vi pirret mer og mer, før det hele ender i et økonomisk klimaks.

 

Nye testamenter

Men det ligger også noe spirituelt over det hele. Produktene blir forhåndsomtalt som profetier, som en løsning på problemer du sliter med. Problemer som du ofte ikke visste du hadde. Hvert produkt blir ett nytt testamente, med nye åpenbaringer. ”iJesus 2.0” kan nå springe på vannet, ikke bare gå. Massene strømmer til for å høre sin profet tale, og bergprekener blir streamet live til hele verden.

Dette er blitt det nye hellige. Det er i konstant endring, stiller minst mulig krav til deg selv og er alltid ved din side. Applaus til Apple, Samsung og alle andre, religion er blitt en app. Mobilen har for lengst erstattet aftenbønnen som det siste man gjør før leggetid.

 

 

Forsidebilde: flickr.com/photos/ivyfield/

 

 

 

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand