Enter the ad code for 468x60 ad spot

Samarbeid skal føre til ytterligere suksess

Av Torkel Schibevaag Send e-post til forfatteren - Publisert: 15. oktober, 2012

Suksess satt til side, studentene glimrer med sitt fravær på det nye teater- og konserthuset i Kristiansand. Nå vil Kilden og studentorganisasjonen spille ball med hverandre.

Ledelsen hos Kilden vurderer å starte opp et samarbeid med studentene, for å øke lysten blant de unge på det kulturlivet har å by på.

– Vi har lekt med tanken om at vi kan sette oss ned med et knippe studenter for å høre hva de vil ha på scenen. Et slikt samarbeid finnes ikke i dag, opplyser markedsdirektør Trond M. Backer selv om de allerede har et godt samarbeid med kunstfakultet på UiA.

– Det er viktig for oss å skape samarbeid med kultur- og næringsliv, så vi vil absolutt være med å spille ball med Kilden. Ole Thomas Grimsli.

Markedsdirektør ved Kilden Trond Backer vil spille på lag med studentorganisasjonen for å få flere studenter til Kilden. Foto: Sidsel Jørgensen, Kilden.

Vil spille ball

Når Sørnett opplyser lederen av studentorganisasjonen om Kildens ønske om et mulig samarbeid, er det ikke vanskelig å skjønne at det fort kan bli en realitet.

– Det er et tilbud vi gjerne vil være med på, sier leder av studentorganisasjonen i Agder, Ole Thomas Grimsli. Videre forteller han at det er viktig å knytte studentene nærmere byen.

– Det er viktig for oss å skape samarbeid med kultur- og næringsliv, så vi vil absolutt være med å spille ball med Kilden.

Ubetinget suksess

Etter å ha solgt 175 000 billetter gjennom åpningsåret 2012, har teater- og konserthuset Kilden vært en ubetinget suksess. Backer kan fortelle at målet om å selge rundt 100 000 billetter gjennom året, nesten har nådd det dobbelte.

– Det går veldig bra for oss om dagen, men vi skulle ønsket at det hadde vært en større andel studenter, uttaler Backer. Han mener likevel de tilbyr et variert program, med mye krydder for den enkelte student.

Sammensatt problem

Grimsli tror grunnen til at studentene uteblir fra Kildens arrangementer er sammensatt.

– Det handler mye om at Kilden tilbyr en annen type kultur enn det vi kanskje er vant til, mener Grimsli. Han er heller ikke overveldet av den promoteringen av de tilbudene Kilden har.

– De burde være mer opptatt av å synliggjøre seg hos studentene.

- Vi håper at Kilden skal bli et sted studentene finner det naturlig å besøker, på samme måte som det er naturlig å gå på pub å ta seg en pils. Trond M. Backer.

Vil lytte

Studentrabatt

  • Kilden har per dags dato studentbilletter på de fleste av sine egne oppsetninger.
  • Det også er mange andre aktører som leier saler hos Kilden for å ha oppsetninger, men som da ikke nødvendigvis tilbyr studentrabatt.
  • Kilden har allerede tatt grep for å bedre besøket av studenter, med Xstratabilletten som det selges 80 stykker av hver dag til 80 kroner på Kildens egne produksjoner.

- Vi håper at Kilden skal bli et sted studentene finner det naturlig å besøker, på samme måte som det er naturlig å gå på pub å ta seg en pils, forteller Backer. Om ikke lenge har Kilden premiere på sin nye store oppsetning Gjengangerne av Henrik Ibsen. Denne gang i en ny og mer modernisert drakt. Selv om det ikke er myntet bare på studenter, tror markedsdirektøren at dette kan være med på å trekke studenter til Sørlandets nye storstue.

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand