Enter the ad code for 468x60 ad spot

Kjøretøyet «ingen» vil skryte av

Av Harald Helland Send e-post til forfatteren - Publisert: 18. oktober, 2012

Scootere kan mer enn halvere klimautslippene og er langt billigere i drift i forhold til en bil. Likevel er det ni biler for hver moped i Kristiansand. Hvorfor snakker ingen av miljøorganisasjonene om det?

Regionleder for Grønn Hverdag, Arne Otto Iversen. Foto: Harald Helland

«Vi vil ikke fighte for det som er nest-best», sier Arne Otto Iversen, regionleder for Grønn Hverdag Sørvest. Han synes det ville være rart om miljøvernere skulle promotere scooter som fremkomstmiddel.

Det kan virke som scooter som kjøretøy er et «ikke-tema» i miljødebatten. Ingen skriverier i mediene, ingen kampanjer og ingen av de store miljøorganisasjonene har noe fokus på temaet. De vil helst bare snakke om tråsykkel og buss.  Dette til tross for at en scooter ofte kan bruke 60-70 prosent mindre drivstoff enn en bil.

 Det ville vært rart om en miljøorganisasjon skulle oppfordre folk til å kjøre scooter

Moped nevnes ikke
Iversen innser likevel at en overgang fra fire til to hjul kan gi mindre utslipp.
- Hvis en scooter bruker 0,2 liter drivstoff på mila, kan det være mer enn en halvering, og det er jeg positiv til. Han viser frem en brosjyre med oversikt over Co2-utslipp fra mange fremkomstmidler, som el-bil, buss og bensindrevet bil. Moped er ikke nevnt i oversikten. Dette er symptomatisk for miljødebatten. Å finne informasjon om miljøgevinsten ved bruk av moped er nemlig svært vanskelig. Vi hører mye om sykkel og kollektivtransport, men det er tyst rundt besparelsene ved å bytte til et mindre kjøretøy.

Kostnadene er beregnet ut i fra en ny bil (verdi ca 370.000 kr) og en ny scooter (verdi ca 25.000 kr)Drivstoff, bompenger og parkering er beregnet ut fra daglig kjøring mellom Gimlekollen og sentrum, fem dager i uken, og gitt at en ikke har gratis jobbparkering. Drivstoff er beregnet med forbruk på 0,65 liter/mil og 15 kr/liter.Verditapet er et gjennomsnittlig tap pr måned, over bilens første fem år.Forsikringen er beregnet på et snitt av de ulike forsikringsselskapene for Kristiansand.Tall om verditap og service/reperasjoner på personbil er hentet fra VG Nett. Grafikk: Harald Helland.


Mange titalls tusen å spare
I tillegg til sparte miljøutslipp, er en scooter svært økonomisk sammenliknet med en bil. En kalkulering Sørnett har gjort viser at en person som for eksempel jobber i sentrum og bor i en annen bydel ved å bytte kan spare over 40.000 kroner årlig bare i forbruk. Regner vi også med verditapet på et nyere kjøretøy, kan forskjellen fort komme opp i 70.000 kroner årlig. Det koster langt mindre å kjøpe og reparere en moped. Foruten sparte bensinutgifter, ligger også forsikring og årsavgift på en brøkdel av prisen. En slipper også å betale for parkeringer og bompasseringer.

 

Ved nyttår var det registrert 3873 mopeder i Kristiansand kommune, i følge SSB. Til sammenlikning var det over 34.000 personbiler. Det betyr ni biler for hver moped.
Iversen tror trafikksikkerheten og værforholdene gjør en scooter uaktuelt for mange.
– Jeg ville følt meg utsatt i trafikken på en liten moped.

Spesielt vintervær er nok et argument som teller negativt for scooteren. Det har Sigvar Skeie ved G. Nordbys Sykkel & Sport en løsning på. –Piggdekk på scooter fungerer godt og er trygt.
Selv om han selger scootere, er heller ikke han udelt positiv til dem.
-De går for sakte. Før gikk mopedene i 60-70 km/t, nå går de i under 50. Han mener det er grunnen til at bilen vinner.

Det kan bli færre biler når rushtidsavgiften innføres. Foto: Harald Helland

 

Kristiansand best
En scooter kan være et godt alternativ for de som synes at å sykle er for mye tiltak, og at buss ikke gir nok frihet til reisetid og – sted. Arne Otto Iversen kan forstå de som synes at miljøforkjemperne er for idealistiske når de snakker om nullutslipp.
–Men det er vår jobb å legge lista høyt, sier han.

Selv om bare en brøkdel av Kristiansanderne eier en scooter eller moped, er vi likevel best sammenliknet med Norges ti største byer. Til sammenlikning er det i byer som Oslo og Stavanger bortimot 20 biler for hver moped. Kanskje er det sørlandsklimaet som er grunnen til dette.

Sigvar Skeie tror kanskje flere i Kristiansand vil velge scooter når rushtidsavgiften blir innført. Da vil det bli enda dyrere å bruke bil.

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand