Enter the ad code for 468x60 ad spot

Facebook endrer arbeidslivet

Av Ida Charlotte Nikolaisen Send e-post til forfatteren - Publisert: 23. oktober, 2012

Konstant digital fornyelse tilsier at man alltid må være på vakt, sier ass.generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Arne Jensen.

 

- Hvem hadde hørt om Facebook for 5 år siden? Omtrendt ingen i Norge hadde hørt om det. Nå er det et av de viktigste nettstedene, sier ass. generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Arne Jensen.

Mediebedrifter blir, ikke overaskende, svært påvirket av digitale nyheter, men alle arbeidsplasser må være forberedt. Han mener det hele tiden store endringer  i samfunnet som fører til endringer i mediebransjen, og ingen har mulighet til å vite hva som skjer om fem år. Vi må alltid være klare til å møte endringer, mener han.

Mandag 22.oktober var det minnekonferanse for Bjørg Aase Sørensen på UiA, hvor de diskuterte forskjellige temaer med bakgrunn i hennes arbeid.

Et av hovedtemaene var “Mediebedrifter som markør for fremtidens arbeidsplass”. Bjørg Aase Sørensen har hatt ansvaret for flere store undersøkelser av journalisters arbeidsmiljø, første gang på oppdrag fra Norges Journalistlag, senere også i samarbeid med Norsk Redaktørforening og Mediebedriftenes Landsforening. På møtet ble det diskutert hvordan endringen fra det analoge til det digitale har påvirket bransjens økonomi. Arne Jensen mener at redaktører har fått en helt annen rolle nå som det digitale konstant fornyes.

-  Redaktørrollen har nå gått fra å være den som har kontroll til å være den som må være forut for sin tid og alltid være klar for endringer. Vi må knytte til oss kompetanse og skaffe kompetente journalister.

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand