Enter the ad code for 468x60 ad spot

Hvem skal få ferskt brød?

Av Katrine Eide Send e-post til forfatteren - Publisert: 29. oktober, 2012

Har du noen gang irritert deg over tørre brød en sen ettermiddag eller kveld, i matbutikken? Brødene kommer ferske i 6-7 tiden, men sannheten er at de fleste av oss kjøper brød mellom klokken 15 og 17 i hverdagene.

- De siste brødene vi leverer rundt 10.30 er så varme at folk nesten brenner seg på de, forteller daglig leder ved Liebermann, Magne Salvesen.

Han er glad at for at de har gått fra å være en hovedleverandør til 2.levandør. Garanti leverandørene må være der før butikken åpner.

Policy med fullt sortemang fra morgenen av

Det er et krav fra kjedene at matbutikkene har fullt sortiment av brød om morgenen. Mange av butikkene åpner allerede klokken 07.00, men de fleste kjøper altså  brød etter jobb.

Da har det “ferske” brødet ligget i ganske mange timer.

- Det er en policy fra hovedledelsen, at slik skal det være, poengterer Salvesen.

2.leveringer ønskelig 

Butikksjef ved Rimi Fagerholt , Milad Dean, er enig i  at de ferske brødene kommer inn veldig tidlig på morgenen.  Samtidig understreker han at det er en del pensjonister som kommer å kjøper brød tidlig på dagen.

Butikksjef ,Milad, mener at 2 brødleveringer vil øke salget, men tror ikke at bakeriene har kapasitet til det

Men å få levert brødene senere på dagen tror han ikke har noe å si for salget.

- Dette er uansett noe de bestemmer  i ledelsene hos hver matbutikk- kjede, sier Milad, som selv ikke har mottatt noe klager fra kunder på tørre brød.

Butikkene vil ha inn alle varene fortest, og tidligst mulig for å få selge de gjennom hele dagen.

- 2 leveringer derimot hadde selvfølgelig vært ønskelig og økt salget, men det tror jeg ikke bakeriene her har kapasitet til, sier Dean.

Vurderer å snu brød-døgnet

Jonny Sørå, driftsdirektør i hovedledelsen til Bunnpris, innrømmer at tanken på å snu «brød-døgnet» ikke er helt ukjent.

- Vi har vurdert å snu på døgnet, og få inn dagens første brød, ferske, kl 14. Pr. i dag har vi ikke funnet en praktisk løsning på det, men har ikke lagt tanken helt bak oss, forteller Sørå.

Han forteller at det hadde blitt billigere for de som kjede med tanke på nattskiftene som må til for å få ut ferske brød så tidlig. Om det vil skape flere salg er han usikker på.

- Jeg vet at konkurrentene våre også har tenkt tanken, poengterer Sørå.

Ingen av kjedene har til nå turt å prøve

Sørå kan fortelle at i større byer, i veldig store butikker og supermarkeder har de 2 leveringer med ferske brød for dagen. For oss andre blir eneste alternativet å vurdere å snu døgnet.

Slik kan de ferske brødene ligge klar når de fleste av brødkjøpere kommer. Men det er ingen av kjedene som har turt å gjennomføre dette enda.

- Vi har samtaler på det innimellom i møte med bakerne, forteller Sørå.

Sørå forteller også spøkefullt at ansatte ved Norges største arbeidsplass NAV, er jo i tillegg til pensjonistene en av de mange som også kjøper inn brødene tidlig på dagen fordi de har fri.

- Det er likevel ikke uaktuelt å snu brød-døgnet og la de tørre brødene ligge igjen på formiddagen, men det kan bli problemer i forhold til wienerbrød og diverse lunsjleveringer, avslutter Sørå.

 Folk er vant med det

Vegard Aastad er fast kunde på Rimi Fagerholt.

- Som regel pleier jeg å kjøpe brødene i fire-halv fem tiden, det blir ikke tid andre tider på døgnet, sier Aastad

Han forstår at brødet ikke kan være fersk hele dagen, og tror at folk bare er vant til at det er sånn det er.

Aastad synes at det hadde vært ganske greit vist brødene hadde komt ferske i 14-tiden. Han tror det hadde vært bedre for mange, siden de fleste handler inn mat om ettermiddagen.

Vegard Aastad er en av mange kunder som kjøper brød først om ettermiddagen

- Men jeg burde sikkert bakt brødene selv, sier Aastad med et smil, mens han leter etter Julius brødet, som han blandt annet skal gi barna i matpakka neste morgen.

Irriterer du deg over tørt brød i butikken?

Loading ... Loading ...

 

 

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand