Enter the ad code for 468x60 ad spot

Advarer mot Scootipuff

Av Morten Marius Larsen Send e-post til forfatteren - Publisert: 1. november, 2012

El-syklene minner om en moped, men er fullt lovlige for barn og unge i alle aldre. - Vi ber på det sterkeste om at foreldre passer på, sier utrykningspolitiet.

SCOOTIPUFF: El-sykkelen er pedaldrevet med hjelpemotor.

- Vi advarer foreldre på det sterkeste mot å slippe ungdommer nede i trettenårsalderen ut på disse syklene. Vi ønsker ikke flere ulykker med unge folk, sier distriksleder Øystein O. Krogstad i uttrykningspolitiet (UP).

Scootipuff er bygd som en scooter, men er modifisert av produsenten slik at den blir solgt som el-sykkel i Norge. Den trenger ikke å registreres og er lovlig for barn og unge i alle aldersgrupper.

- Vi har sett tilfeller der to personer kjører samme el-sykkel i 30-40 kilometer i timen uten hjelm. Man kan bare forestille seg hva konsekvensene kan bli, sukker Krogstad.

Fullt lovlig

Forutsetningen for at sykkelen skal være lovlig, er at den ikke går raskere enn seks km/t når man bare bruker håndspeed, og at hjelpemotoren kobler ut når farten overstiger 25 km/t. Det er i denne tilstanden sykkelen blir solgt. Dette skaper hodebry for politiet, som må innrømme at produsenten har sitt på det tørre.

- Selgerne skjermer seg bak at den er lovlig slik den selges. Men med en kjapp modifisering blir sykkelen ulovlig, forklarer Krogstad.

Han hevder at sperren på 25 km/t lett kan kobles ut, slik at sykkelen blir ulovlig.

- Vi har sett flere som kjører ulovlig i Kristiansand og beslaglagt en del av syklene. Det har vært tilfeller der to personer kjører samme el-sykkel i 30-40 kilometer i timen uten hjelm. Man kan bare forestille seg hva konsekvensene kan bli, sukker Krogstad.

- Vi kan ikke stoppe salget, men ber på det sterkeste om at foreldre passer på at ungene ikke kjører ulovlig.

Synes du man burde vurdere regelverket som gjelder for disse syklene?

- Ja, absolutt. Syklene er helt i grenseland for hva som er lovlig. De burde ikke være så lette å modifisere, mener Krogstad.

Selges mye i Kristiansand

Scootipuff Norge, som importerer el-syklene, forteller at hovedtyngden av salget skjer i Agder og Rogaland. De understreker at syklene er fullt lovlige og at kjøperen selv er ansvarlig for hvordan sykkelen brukes.

- Hvis du blir tatt av politiet når du kjører i 80 kilometer i timen, er det bilen eller føreren sin skyld? spør daglig leder Kåre Andersen, som kjenner til at flere modifiserer sykkelen.

- Sykkelen kan ikke gå fortere enn 25 kilometer i timen. Men noen har funnet en måte å huke av ledninger på, sånn at den kan gå fortere på håndspeeden. Det er likevel fysisk umulig å få sykkelen til å gå fortere enn den skal, hevder han.

Er det deres ansvar å sørge for at sykkelen ikke skal være enkel å modifisere?

- Hva betyr det at de er “enkle” å modifisere? Til sammenlikning tar det meg tre minutter å trimme en moped. Hvis noen har trøbbel på grunn av sykkelen, støtter vi opp under alle saker forutsatt at de bruker sykkelen slik vi leverer dem ut, sier Andersen.

Har informert foreldrene

Ved Holte ungdomsskole i Randesund er rektor Merete Birkeland fullt klar over at flere av elevene bruker syklene.

- Som skole har vi informert foreldre om et skriv fra Statens Vegvesen som forklarer hva som er lovlig og ikke lovlig. Foreldrene må være klar over ansvaret og hvilke krav som gjelder, forteller Birkeland.

 

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand