Enter the ad code for 468x60 ad spot

Slik lærer elevene ved Vågsbygd VGS naturfag

Av Christopher Robin Eriksen Dahl Send e-post til forfatteren - Publisert: 22. januar, 2013

De kreative ungdommene i første klasse på musikklinja på Vågsbygd VGS gjorde naturfag om til ballade. De fikk flere enkeltoppgaver til å bli en underholdende musikal.

Fet rapp, sang og dansetrinn. Lærer Morten Holter sitter spent og ser på. Foto: Christopher Eriksen Dahl

Elevene fremførte faget med sprudlende dans, sang, rapp og musikalrock. Dette ble underholdning for medelever, kjente, lærere og foreldreldre. Førsteklassingene gjorde læren om næringsstoffer og fordøyelsessystemet om til en fantastisk ballade. Det var både oppbyggende proteiner med essensielle aminosyrer og energiske karbohydrater som danset i ulike strukturer. Det var tøffe mineraler og vitaminer som både rappet og rocket lokalet med fete linjer og heftige gitarriff. Enzymene var nok katalysatoren i hele denne fordøyelsen av en forestilling.

Proteinsyntesen

Proteinsyntese handler om hvordan proteiner dannes - hvordan hele kroppet vår er bygget opp på oppskrift, ikke bare fra DNA, men også oversettelse via mRNA-molekyler.
  • Dette skjer grovt sett over to trinn fra DNA via RNA til protein.
  • Transkripsjonen - informasjon fra DNA som overføres til et mRNA-molekyl i cellekjernen.
  • Translasjonen (oversettelsen) finner sted ute i cytoplasma der informasjonen i mRNA-molekylet oversettes til et protein.
  • Det er svært mange faktorer som er involvert i proteinsyntesen. Foruten aminosyrene, som er byggesteinene i prosessen, deltar en rekke forskjellige enzymer og proteiner, samt forskjellige RNA-molekyler.

Alternativ naturfagsundervisning

- Dette har vært tema som de uansett skulle lære i naturfag. Vi har jo stort sett brukt de timene som er satt opp, pluss litt, smiler læreren.

Naturfaglærer Morten Holter, ved skolen lærer elevene om næringsstoffer og fordøyelse på en alternativ måte. Han var så begeistret at han ikke klarte sitte stille under forestillingen. Drammenseren har også tidligere stått bak en ballett som handler om hva som foregår på ribosomene som ligger utenfor cellekjernen, i cytoplasmaet – hvordan proteinene dannes og hvor DNA-et setter sitt sport via en RNA-kopi (se faktaboks).

- For et par år siden så hadde jeg også en danseklasse som lagde en ballett over proteinsyntesen, så jeg har eksperimentert litt sånn før.

- Det er som salmevers, når du lærer en sangtekst så sitter det jo, sier den begeistrede naturfaglæreren.
Han tror ikke dette har gått med alle og peker på den gode kjemien i klassen.
- Jeg bare spurte om de kunne lage en sang om fett, så gjorde de det.
- Dette utviklet seg videre. Elevene har skrevet alle sangene, så har har vi bare synkronisert sammen selvsagt, i løse forestilling.

Elevene har det gøy. Foto: Christopher Eriksen Dahl

Gøy måte å lære på

Læreren skryter av klassen etter musikalen.
- Alle har fra først stund gått i samme retning og det jo veldig unikt egentlig. Jeg tror de har hatt det veldig gøy også.

Tvillingene Maren og Charlotte er fornøyde med musikalen. Foto: Christopher Eriksen Dahl

Maren og Charlotte både synger og spiller piano. Tvillingene skjønner mye mer av naturfagen når de får benyttet det på en slik kreativ måte.
- Vi har hatt det gøy. Vi har lært på en ny og morsom måte og hatt prøve om det stoffet som vi har skrevet sanger om. Jeg skjønner det mye bedre når det blir sånn kreativt.

Ola Storå entrer scenen med jubel fra publikum. Foto: Christopher Eriksen Dahl.

Ola Storå er en av elevene som hadde det veldig gøy under forestillingen. Han føler han lært mye naturfag av dette.
- Jeg tror ikke jeg kommer til å glemme disse tekstene her plutselig. Jeg vil si det er en velidig bra måte å lære på.

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand