Enter the ad code for 468x60 ad spot

Hiver seg på gründertrenden

Av Eirin Aadland Haga Send e-post til forfatteren - Publisert: 25. januar, 2013

17.januar 2013 lanserte Daniel Naglestad sin egen nettside innen varehandel. Nettsiden har vært oppe drøyt en uke, og forventningene til framtiden er høye.

- Det er en veldig deilig følelse å se at nettsiden endelig er oppe og går, men samtidig er det nå den virkelige jobben begynner, sier den nystartede gründeren.

Daniel Naglestad forlater aldri arbeidsplassen, for arbeidet med nettbutikken foregår på kontoret hjemme.
FOTO: Eirin Aa.Haga

 

Den store drømmen

Daniel Naglestad fra Lindesnes er blitt en av de unge gründerne vi finner på Sørlandet. Han flyttet til Kristiansand for rundt 6-7 årsiden og tok en bachelor i IT ved Universitetet i Agder. Etter fullført bachelor gikk han over til eiendom og dannet sitt eget eiendomsfirma, DANA Eiendom AS. Den virkelige drømmen ble satt på vent. Han forteller at han har alltid hatt lyst til å utvikle seg innenfor IT og starte opp noe for seg selv innenfor nettet. I fjor sommer begynte han smått å planlegge den nye nettsiden, og sørlendingen er veldig fornøyd med resultatet. I fremtiden håper han å kunne gjøre nettdriften til en heltidsjobb, og kanskje opprette flere nettbutikker. Da vil han muligens spesialisere seg mer innenfor et felt, forteller sørlendingen.

Stilrent og oversiktlig  

Design er noe Daniel Naglestad er veldig opptatt av. Han er fullt klar over at han er gått inn i en veldig konkurransepreget bransje, men mener at han skiller seg ut gjennom å ha et ryddig og pent design som er lett å finne fram i.

- Mange andre nettbutikker er alt for rotete og uoversiktlige mener Naglestad.  Derfor var design noe han virkelig la vekt fra første dag og har brukt mye tid på å finpusse.

Små steg

Den unge gründeren går litt forsiktig frem i begynnelsen. Han synes det er viktig at man sparer på utgiftene i startfasen. Han driver butikken hjemmefra. Der er det mange distraksjoner, så det handler om å ha god disiplin, mener gründeren. Naglestad kan fortelle at hittil har han avtale med to leverandører. En i Kina og en her i Norge. Målene framover er å få flere leverandører og flere produkter. Senere tenker han å muligens få inn treningsklær, som egentlig var det han først tenkte på. Nettsiden fungerer slik at kundene legger inn ordre og betaling, og Naglestad videresender ordren til leverandørene som sender varen direkte til kunden. Det er derfor slik at han har ikke ansvar for et eget lager.

- Det hadde bare blitt enda en utgift, og jeg vil først se an utviklingen og etterspørselen før jeg begynner å tenke på å betale for egen lagerplass. På den måten slipper jeg å betale for noe før det er blitt fortjeneste av det, men det er mulig at jeg skaffer meg det senere, sier Naglestad.

For han er innstillingen å begynne smått og se hvordan det blir mottatt, før han tenker på å videreutvikle ideen sin.

Mennesket bak ideen

Vi snakket med en annen gründer fra Sørlandet. Gründeren bak de kjente norske nettsidene netthandelen.no og blivakker.no. Han er mannen som virkelig vet hva det vil si å gjøre suksess som nyetablert innenfor Internett.

-       Det er ikke ideen i seg selv, men mannen bak ideen.

Dette var noe Brandsdal la vekt på når jeg snakket med han.  Det er så mange som har en drøm, og de snakker om å bruke mye penger på utstyr og tror at etter noen måneder tjener man godt, men det er ikke slik det fungerer, forteller sørlendingen. En kan lete etter alle slags støtteordninger, men da er det viktig å ikke glemme hva som var utgangspunktet. Det er så vanlig at folk bruker så mye tid på å lete etter penger for å finansiere prosjektet at de til slutt har glemt hvorfor de gjør det og hva ideen var.

- Har man drivkraft og vilje bak ideen,så vil man lykkes, mener den anerkjente gründeren.

Da jeg spør om han har noen tips til unge gründere sier han at det er veldig viktig å være løsningsorientert. Flere ser bare problemene først, og er skeptiske, forteller han.  Innse at man kan gjøre feil, og ta tak i problemer underveis, men ikke let etter dem før de er kommet.

- I startfasen handler det om ta små steg. En går ikke inn med en innstilling om at man skal bli millioner med en gang, sier Brandsdal. Det handler om å gå stort i det små, mener gründeren.

Selv forteller han at det er ikke pengene han er mest opptatt, men hva han kan utrette.

Da han selv begynte på sine egne prosjekt var ikke lommeboken stappfull. Han hadde spart opp litt selv, og kona jobbet, men han måtte ta opp lån som alle andre og forteller at han så gleden av å bare tjene 400 ,- om dagen. Det handlet ikke om pengene, men framgangen. Det var den som gav han glede.

Det er viktig å ha satt seg klare mål, men samtidig så kommer det til et punkt der man faktisk bare setter i gang, og prøver det ut på egenhånd.

- Som man sier, bare gjør det!, avslutter Brandsdal.

Hvordan bli en sukssessfull gründer

Vi snakket med Thomas Hoholm ved BI som refererte til noen kjente forskere som har utviklet ulike tanker rundt hva som gjør en gründer suksessfull. En av dem er Erik Ries som har skrevet en bok ved navn ” The Lean Start-up”,  hvor han går grundig igjennom hvordan man gjør suksess som gründer. I boka presenterer han ulike tanker rundt hva man bør tenke på når man skal starte opp noe eget, og hvordan man bør følge utviklingen fremover.  Kort oppsummert handler det om: hva er utgangspunktet og hvilken muligheter har man på markedet. Begynn smått og invester etter produktet er utviklet. Lag en prototype av produktet og få tilbakemeldinger. Planlegg godt og langsiktig. Mål fremgangen. Holde seg oppdatert på etterspørsel fra kundegruppe og endringer som må gjøres etter hvert som ideen utvikles.

Stort sett handler det om å prøve, lære og forbedre.

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand