Enter the ad code for 468x60 ad spot

Kristiansand kino med gode resultater

Av Damares Stenbakk Send e-post til forfatteren - Publisert: 3. februar, 2013

Kristiansand kino hadde økt antall besøkende i fjor, noe som ga gode resultater budsjettmessig. Kinosjef, Asle Bjorvatn (45) forventer gode tall i år også.

Kinosjef Asle Bjorvatn har oversikt over kommende kinofilmer. FOTO: Olin Maria Yri

Kristiansand kino hadde budsjettmessig en god avslutning på fjoråret. Men de seks første månedene av 2012 hadde ikke gode resultater, i verken Kristiansand eller resten av Norge, helt til sommeren kom. Asle Bjorvatn forteller at økt besøk i sommer var på grunn av gode familiefilmer og actionfilmer.
- Bra filmer var stor grunn til at vi fikk gode tall, så vi kom greit i mål, forteller han.

Populært med det dimensjonale
Besøkstallene økte hos kinoen da populære filmer, som for eksempel “Hobbiten”, tilbyde 3D.
- 3D-filmer koster litt mer. Ordinær pris er 95 kroner, men skal du ha 3D kommer du opp i 120 kroner, sier Asle Bjorvatn. Tilgangen til både 2D og 3D-format var grunnet publikums behov, med tanke på samsyn og epilepsi.
- Vi får mest antall besøkende i tredimensjonalt enn todimensjonalt, hvis en film går i begge format. Filmer som animasjon får mer tøffere effekter tredimensjonalt, forteller kinosjefen.

For Kristiansand kino koster filmene mer å leie av byråer, men siden det gikk i overskudd i regnskapet fikk bedriften inn mer penger, slik at de har kunnet betale tilbake til Kristiansand kommune.

Kampanjesuksess
For å ha et stabilt rykte og jevnlig besøk har bedriften faste annonser i lokalavisen, skoleforestillinger, og en som deler ut brosjyrer rundt i byen med ukas program, hver fredag. Telefonselskapene Netcom og Chess, som nå samarbeider med kampanjen ”2 for 1” på kino hver tirsdag, har også fått opp besøkstallene.
- Før var tirsdag en dårlig dag for kinoen, men etter kampanjen har det økt noe voldsomt i antall publikum. Det er utrolig gøy, sier Bjorvatn.

Kinosjefen forventer godt salg av kommende filmer dette året. En av dem er ”It’s A Good Day To Die Hard”, med Bruce Willis i hovedrollen, som er nummer fem i rekken av filmer Bjorvatn forventer storsalg. En annen film som kinosjefen forventer gode besøkstall er ”Beautiful Creatures”,  en ny trilogi, som spås å være en arvtaker etter “Twilight”-filmene.
- Den slo an over store deler av verden, så jeg er spent om den blir tatt imot like godt i Norge, forteller han.

Hollywood-produksjoner får folk til å strømme til kinolerretet. God PR og universelle kampanjer gir folk lysten, mener 45-åringen. Spesielt filmer som “Madagaskar” eller “James Bond”.
- Kommer det en slik film er vi garantert publikumssuksess. Derfor hadde vi gode resultater i fjor, med tanke på den nye “James Bond”-filmen og avslutningen på “Twilight”-trilogien. Da visste vi at vi kom til å tjene penger, avslutter han.

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand