Enter the ad code for 468x60 ad spot

Solidarisk kaffeordning

Av Henry Anders Edvardsen Send e-post til forfatteren - Publisert: 8. mai, 2013

Kafèer flest i Kristiansand frykter at tilbudet vil misbrukes, men noen har kastet seg på "Kaffe på vent"-trenden.

 

Anita Eriksen viser frem Whip my hair&coffees “Kaffe på vent”-tavle

- Vi har hatt en kunde innom som har sagt “Se her, jeg betaler for neste kunde også”. Da blir litt av poenget borte, meningen er jo at ventekaffen skal gå til de som virkelig trenger den, sier Tina Kile hos Camillo Bastrup.

Og det er ikke bare Camillo Bastrup som har valgt ikke å hive seg på kaffetrenden. Sørnett var innom flere kafèer i Markens, og de fleste deler Kiles syn på saken – nemlig at litt av poenget med trenden blir borte når kunder som faktisk har råd til kaffekoppen ber om å få en “kaffe på vent”. Flere peker også på at det kan være problematisk å markedsføre praksisen, da selve markedsføringen kan virke kynisk i forhold til en trend som er ment å være solidarisk.

- Kanskje er det like greit å si til noen på gata, “Hei, nå kjøper jeg en kopp kaffe – vil du ha en?”, foreslår Kile.

Kaffe på vent

  • Tradisjonen oppstod i Napoli, men har de siste månedene spredd seg til resten av Europa
  • Kaffekjøperen kjøper en kopp til seg selv, og en som settes "på vent"
  • Ventekaffen kan hentes av noen som av ulike årsaker ikke har råd til å kjøpe kaffe
  • Meningene er delte om den i utgangspunktet solidariske ordningen, da det kan være vanskelig å kontrollere at kaffekoppen går til noen som virkelig trenger den

Trege sørlendinger

- Vil du ha en kopp kaffe imens? Vi har noen på vent, ler Anita Eriksen.

Hun jobber for Whip my hair & coffè, en av de få Kristiansands-kafèene som faktisk tilbyr “Kaffe på vent”. Kaffehuset ligger i samme bygg som NAV-kontorene, noe som gjorde at det ble lettere å innføre ordningen. Eriksen forteller at de har vært i kontakt med NAV for å fortelle dem om tilbudet, slik at om noen sitter i de til tider lange behandlingskøene kan komme ned for å få en kaffe på huset. For å løse problemet knyttet til markedsføring sier Eriksen at de først og fremst vil markedsføre seg mot ulike frivillige organisasjoner, som for eks. Frelsesarmeen.

- Vi tror at ærlighet varer lengst, og at tilbudet derfor vil nå frem til dem som virkelig har nytte av det, forteller Eriksen.

Kafeen har nå tilbudt “Kaffe på vent” i to uker. På spørsmål om hvorfor så få Kristiansands-kafeer har latt seg rive med av trenden, svarer Eriksen med et smil om munnen

- Sørlendinger er jo litt treige da, vi er som regel sist ute med det meste.

 

 

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand