Enter the ad code for 468x60 ad spot

Et eget Finn.no

Av Eirin Aadland Haga Send e-post til forfatteren - Publisert: 12. mai, 2013

Kristiansand har også hevet seg på denne ”facebookbølgen” og har tre aktive grupper.

Nå bruker flere privatpersoner Facebook som en arena for bytting, salg og kjøp av bruksvarer. Populariteten rundt disse gruppene har tatt av. Dette er et fenomen som har spredt seg til flere byer i landet. Bergen, Kristiansand, Oslo, Drammen, Narvik og Førde er noen av flere byer som har sin egen gruppe med aktive medlemmer.

Populært

Jan Helge Hansen er en av de som står bak den ene av tre grupper i Kristiansand.  Han opprettet gruppen først og fremst for å skape en arena hvor folk kunne legge ut saker og ting som en ønsket å kvitte seg med, og så raskt hvordan interessen økte.

-  Fra jeg opprettet gruppen for ett år siden til nå, har vi allerede blitt 4000 medlemmer.

Hansen forteller at det blir et slags finn.no for privatpersoner, og tror at den økende interessen har mye å gjøre med at det skjer på en arena som de fleste bruker aktiv fra før av.

-   Mye av grunnen til at folk benytter seg flittig av grupper som denne, er at det er gratis og lettvint, og de fleste bruker Facebook fra før av.

Gruppen har vært oppe i ett år, og Hansen kan fortelle at han har bare fått gode tilbakemeldinger fra brukere.

Bra engasjement

Lene Kallum, PR og informasjonssjef i Finn.no, synes de det er positivt at nordmenn engasjerer seg større i kjøp og salg av bruksvarer på nettet.  Gjenbrukstrenden er stor i Norge, og Kallum sier det er

- Fremveksten av byttegrupper på Facebook ser vi på som en helt naturlig utvikling nå som sosiale medier er blitt så stort, sier Kallum.

Ingen nedgang

Ifølge Kallum har ikke byttegruppene påvirket annonsegangen. Hun mener at det fremdeles er et skille mellom bruktmarkedet som foregår på Finn og på Facebook, siden begge kanalene har et ulikt utgangspunkt.

Slik fungerer det

  • En finner den facebookgruppen som gjelder for sin by
  • Selgeren legger ut bilde og info om produkt og minstepris.
  • Budrunden starter i kommentarfeltene
  • Høystbydende vinner
  • Selger og kjøper avtaler møte

-  Vi har hatt en solid økning i annonseinngangen fra år til år, og har ikke merket noen nedgang som følge av byttegrupper på Facebook, sier Kallum.

Likevel ser det ut til at dette er noe som har kommet for å bli, og blir hyppig brukt av flere og flere.

 

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand