Enter the ad code for 468x60 ad spot

Vakker natur og dyr kaffe

Av Henry Anders Edvardsen Send e-post til forfatteren og Vebjørn Sagedal Send e-post til forfatteren - Publisert: 15. mai, 2013

Økt cruisetrafikk fører ikke til økt omsetning for byens handelsstand. Turistene opplever Norge og Kristiansand som vakkert, men kostbart.

Ekteparet Brenda og Sheila Hendrick har tatt turen fra Southend og til Kristiansand. – Det virker veldig stille og rolig her, sier Brenda (FOTO: Eirin Aadland Haga)

Forrige uke skrev Sørnett om den stadig økende cruisetrafikken til Kristiansand. Hva er cruiseturistenes inntrykk av Kristiansand, og hva betyr dem for byens næringsliv?

Flott natur, stille omgivelser – og kostbare kaffekopper

Brenda og Jeffrey Hendrick observerer ivrig omgivelsene rundt seg. Dette er ekteparets andre cruisetur langs norskekysten, men deres første besøk i Kristiansand. Denne gangen er de i Norge for å feire felles 70-årsdag, og forteller at turen ble påspandert av deres tre døtre. Ekteparets førsteinntrykk av Kristiansand er at der er en stille – nesten søvnig by. Mr. og Mrs. Hendrick røper også at de har tatt med seg ekstra lommepenger til sitt andre norgesbesøk.

- En kopp kaffe koster rundt det dobbelte fra hva den gjør hjemme i Southend. Men dere tjener vel rimelig bra også, ler ektemannen Jeffrey.

Pat Dickinson og Sheila Fisher er førstereis både på cruise og i Norge. De innrømmer at venner hjemme i Preston har advart dem mot prisnivået i landet, men ønsket om å få se den flotte naturen de har hørt så mye om, veide tyngre. Venninnene forteller også at de helst prøver å unngå organiserte turistaktiviteter når de er på land. Ikke fordi det er kostbart, men fordi de føler de da får større frihet til å besøke turistattraksjonene de selv ønsker å se.

– Lufta føles så ren og frisk her, sier venninnene Sheila Fisher (t.v) og Pat Dickinson (FOTO: Eirin Aadland Haga)

- Akkurat nå leter vi etter Posebyen. Det ser så vakkert ut, sier Dickinson.

Økt turisme, men ikke omsetning

Daglig leder for Kvadraturforeningen, Harald Andersen, tror ikke den økte cruisetrafikken medfører økt omsetning for byens handelsstand. Andersen forklarer dette med at cruiseturistene gjerne har tilgang til de samme varene som blir tilbudt i Kvadraturen ombord på cruiseskipene, bare til en billigere penge. Andersen trekker likevel frem bokhandlere, gullsmeder og cafèer som forretninger som i en viss grad tjener noen ekstra kroner når cruisebåtene ligger ved Kristiansand havn – her får nemlig turistene kjøpt suvenirer som er spesielle for akkurat Sørlandet.

- Ville ikke ha overlevd

- Uten cruiseturistene hadde vi ikke overlevd, sier Carl-Erik Rasch-Haugen.

Noen bedrifter er mer avhengige av turismen. Rasch-Haugen jobber for City Train, og han beskriver den økte cruisetrafikken som et gledelig fenomen. Han forteller at majoriteten av turistene fortsatt er engelskmenn og tyskere, men at det de siste årene har kommet stadig flere fra spesielt Italia, Spania og Russland. Rasch-Haugen tror den økte trafikken kan forklares med at det er blitt rimeligere å ta seg en cruiseferie, men han skryter også av ulike aktører som har gjort Kristiansand til en attraktiv cruisebåthavn.

Carl-Erik Rasch-Haugen forteller om travle dager hos City Train (FOTO: Eirin Aadland Haga)

- Kristiansand Havn, Kristiansand South of Norway og Kristiansand Euro-Port Norway har alle bidratt til utviklingen vi nå ser, avslutter en fornøyd Rasch-Haugen.

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand