Enter the ad code for 468x60 ad spot

Ny vei i førjulsgave

Av Asgeir Høimoen Send e-post til forfatteren - Publisert: 2. oktober, 2013

Hvis alt går etter planen skal tunnelen fra Vågsbygd til byen åpnes like før jul i år.

Prosjektleder for den nye Vågsbygdveien, Stig Berg-Thomassen, sier det østgående løpet i Vågsbygdporten kan åpnes før jul. Foto: Skjermdump: Aktueltsending 14.05.13

– Vi håper å kunne åpne det østgående løpet av tunnelen for trafikk rett før jul, forteller Stig Berg-Thomassen, prosjektleder for den nye Vågsbygdveien.
I disse dager jobbes det med å legge ferdig asfalten i tunnelen. Men selv om tunnelen snart kan se ferdig ut fra utsiden, er det en del arbeid som gjenstår. Berg-Thomassen vil derfor være forsiktig med å love når veien skal åpnes for trafikk.
– Vi vet av erfaring at det alltids kan dukke opp problemer på veien. Men vi jobber etter en plan der vi skal kunne åpne tunnelen for trafikk like opp mot jul, og vi har stor tro på at det skal gå bra, sier Berg-Thomassen.

Lettere for trafikantene 

Ny Vågsbygdvei

  • 2300 meter ny vei med fire felt
  • Oppstart sommeren 2010
  • Skal stå ferdig i juni 2014
  • Koster 1,08 mrd. kroner

Når begge tunnelløpene snart åpner vil det bety mye for trafikkaviklingen til og fra Vågsbygd. Forhåpentligvis vil åpningen føre til en løsning av køproblemene som har vært på strekningen.
– Trafikkaviklingen vil bli mye bedre for dem som benytter seg av Vågsbygdveien. Når tunnelen kan tas i bruk, og de midlertidige veiene blir borte, vil det lette situasjonen, forteller Berg-Thomassen.
Men selv om situasjonen på Vågsbygdveien vil bli kraftig forbedret, er det fortsatt momenter som kan skape problemer.
– Vi får en ny påkjøring til E39 ved Xstrata som kan skape problemer. Men det er en nødvendig løsning for at vi skal få til å spleise sammen veiene, sier Berg-Thomassen.

Strenge krav

For at tunellen skal kunne åpnes for trafikk kreves det at mange tekniske installasjoner er på plass. Alt fra vifter til bommer og nødtelefoner må monteres før trafikken slipper til. I tillegg må kameraer være på plass så veitrafikksentralen kan overvåke tunellen og ha oversikt hvis en situasjon skulle oppstå.
– Det er knallharde krav som må fylles for at vi kan åpne tunellen. Trafikantenes sikkerhet er det viktigste. Alt må være på plass så tiltak kan iverksettes raskt hvis det skulle oppstå en ulykke, forteller Berg-Thomassen.
I tillegg til å montere opp alle installasjonene må også alt testes for å sikre at alt fungerer som det skal.
– Vi har vært gjennom dette en gang før da vi åpnet det vestgående løpet, så vi tror det skal gå greit. Men utfordringen nå blir å sørge for at alt fungerer sammen, forklarer Berg-Thomassen.

Utfordrende

En annen del som gjenstår å løse i sluttfasen er å koble veien sammen med den nåværende veien mot Kristiansand. Berg-Thomassen forteller at det kan by på utfordringer.
– På Kristiansand-siden av tunnelen er det trangt og det er mye trafikk på veien. Derfor kreves det en del for å få satt veiene sammen.

Selv om begge tunnelløpene etter planen nå skal være åpne fra før jul, vil ikke hele prosjektet være ferdig før i juni neste år.

Kommentarer

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand