Enter the ad code for 468x60 ad spot

Sjokoladen er i ferd med å forsvinne

Av Emilie Aslaksen Send e-post til forfatteren - Publisert: 10. oktober, 2013

Det kom i forrige uke fram under en internasjonal sjokoladekonferanse i London at etterspørselen av sjokolade ikke lenger kan dekkes.

I følge sjokoladeeksperter vil verden gå tom for kakaobønner 2. Oktober 2020. Grunnen til dette er at kakaoplantene kappes ned til fordel for gummitrær, fordi de som arbeider med produksjonen tjener for lite på kakaoplantene.

Søtere sjokolade

FORANDRING FRYDER: Sjokoladen vil bli annerledes. Foto: Commons Wikipedia

Mennesker over hele verden frykter at sjokolade skal bli en mangelvare. Ekspertene avslår ryktene og sier at sjokolade fortsatt vil produseres, men den vil være søtere og inneholde mer frukt, nøtter og kjeks. Samtidig vil sjokoladen også bli dyrere og mindre.

Prisøkning

Den norske sjokoladen til Nidar og Freia vil derimot holde ut en lang tid framover, slik som den er nå. Aktørene har gjort det de kan for å kunne gi sine forbrukere de samme gamle sjokoladene, men de vil mest sannsynlig bli dyrere.

Kommunikasjonsdirektør Robert Rønning i Orkla Confectionary and Snacks, selskapet som eier Nidar, sa følgende til Aftenposten etter at nyheten om kakaobønnens ”død” ble kjent:

- Det er en viss bekymring i bransjen for den langsiktige tilgangen på kakao. Nidar har derfor valgt å bruke sertifisert kakao i all sjokolade vi lager.

FÆRRE KAKAOBØNNER: Det kappes ned for mange kakaoplanter. Foto: Commons Wikipedia

Han forsetter med å si at det vil bidra til at kakaobøndene får jordbruksfaglig opplæring og dermed vil være i stand til å øke mengden og kvaliteten på kakaoen de dyrker. Med dette vil inntektene øke for bøndene og det vil bli mer attraktivt å være kakaodyrker. I opplæringen som går over fire år,  fokuseres det også på bærekraftig jordbruk og nyplanting.

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand