Enter the ad code for 468x60 ad spot

Trangt om plassen i Prestheiabakken

Av Sindre Hopland Send e-post til forfatteren - Publisert: 21. oktober, 2013

Syklister og gående kjemper om plassen i Presteheiabakken.

TRANGT: Det er kamp om plassene opp Prestheiabakken. Dette skaper farlige situasjoner.

- Jeg tror det hadde hjulpet mye med en deling av veien, slik at syklende hadde fått en egen fil, det hadde vært veldig bra, sier Holger Hott, syklist i Presteheiabakken.

Også Trygg trafikk er enig i dette.

- De har jo fått en slik deling for syklende og gående ved den nye Vågsbygdveien, det hadde jo vært ønskelig med en slik deling i hele Presteheia-bakken også, sier Ole Rath i Trygg Trafikk.

Trygg trafikk mener at mange sykler alt for fort ned bakken, noe som skaper farlige situasjoner.

- Det er de som kjemper med klokka som må på jobb til riktig tid, som kjører raskest tror jeg, sier Rath.

- Jeg tror mange av de som sykler kommer opp i 40-50 km i timen nederst i bakken, den typen fart hører hjemme på bilveien, sier Rath om syklistene i Presteheia-bakken. Bakken er bratt og full av mennesker som skal opp og ned fra Gimlekollen hver eneste dag, og Rath etterlyser fornuft.

- Vi må fri til folks sunne fornuft, jeg tror det er kun slik vi kan få ned farten, sier Rath.

Utvidet gangvei

- Jeg syns de burde utvidet gangveien slik de har gjort nede i byen, sier Holger Hott.

Holger og sønnen Kasper sykler stadig ned bakken sammen og syns at flere av de som kjører ned Presteheiabakken, sykler for fort.

- Det er de som skal på ungdomsskolen som sykler kjappest tror jeg, de tenker litt annerledes i den alderen, sier Hott.

Bommen er skummel

- Spesielt ved bommen på nedsiden av Presteheia skole kan det bli farlig, mye på grunn av bommen som gjør at presset av syklister øker her, sier Venke Krogstad Nome, rektor ved Presteheia skole.

- Istedenfor å sykle den vanlige veien sykler de inn på parkeringsplassen for å slippe unna bommen, men her er det biler og kan utvikle veldig farlige situasjoner.

- Det er ikke farlig å gå ned bakken på tross av syklistene, men jeg vet at enkelte foreldre har byttet på å følge barna til skolen, det er bra, sier rektor Nome.

- Jeg har sett både 1. 2. og 3. Klassinger som har blitt forbikjørt av syklister i full fart nede med skolen, dette er langt bak mål, folk må ta ansvar, sier Henrik Meidell som bruker bakken nesten hver dag.

Sykkelreglene

Det finnes regler for syklister, og i disse reglene som finnes på Trygg trafikk sine nettsider, slås det blant annet fast at sykelister ikke skal sykle fortere enn folk går på gangveiene, du har heller ikke lov til å ringe i bjellen for å få folk til å flytte seg når du sykler på gangvei.

- Du har egentlig ingen rettigheter som syklist på gangvei, sier Rath.

Reglene sier at så lenge du sitter på sykkelen har du vikeplikt for alle gående. Finnes det noen konsekvens for de som bryter sykkelreglene?

- Nei det tror jeg ikke det gjør, ikke som jeg har hørt om, sier Rath.

- Man må se det menneskelige aspektet i dette, folk må skjønne at slik sykling ikke er forsvarlig i bakken, sier Rath videre.

Rektoren forklarer at flere tiltak er prøvd.

- Vi har prøvd litt av hvert, vi har hatt folk nede i bakken som har stoppet folk opp og forklart dem hvordan de skal kjøre, sier Nome.

- Vi har prøvd forskjellige ting, men jeg har ikke noen konkrete ideer til tiltak, så alle gode ideer tas i mot, sier Nome.

- Jeg vet ikke nøyaktig hva som skal gjøres, men noe må gjøres, sier Meidell.

Bruk bilveien

- 40-50 km i timen hører ikke hjemme på gangveien, de skal ut på bilveien, forklarer Rath.

Beboere på Gimlekollen syns også at bilveien kan brukes.

- Ja, jeg syns at bilveien kan brukes, det er bedre at de kan suse ned i samme fart som bilene, enn at de utgjør en fare for barn og andre som går på gangveien, sier Meidell.

- Jeg syns det er uproblematisk at de sykler i veien, de holder jo farten til bilene ned bakken uansett, sier Hott.

Logg inn
Utgiver: NLA Høgskolen Mediehøgskolen Gimlekollen. Postboks 410 Lundsiden, 4604 Kristiansand. Telefon: 38145000
Kontakt ansvarlig redaktør for mer informasjon

Utviklet av Edney Media & Design Kristiansand