Arshad Maimouni (24), mannen bak den kritikerroste EP-en "Verdier", kjenner på presset knyttet til det å være aktiv på sosiale medier.

– Det handler om at vi utøvere ikke avgjør hvordan innholdet mottas av lyttere og andre. Det blir litt sånn at man kaster baller opp i luften, så håper man på å ta i mot så mange som mulig, og ikke alltid fungerer det. Det er et lite gambling spill hvor man må by på seg selv, for at folk i det hele tatt skal se på det du kommer med som interessant, og bare dét er en jobb, forteller Maimouni til Sørnett.

– Spennende og skummelt

Country Manager i United Screens, Mano Rashidi.
Foto: Amanuel Tesfaghabr

Mano Rashidi (40), Country Manager i United Screens, har full forståelse for det presset Maimouni sikter til.

– Vi befinner oss i en periode hvor det aldri har vært like spennende og skummelt å være artist. Det er viktig for artister i dag å gi mye mer enn bare musikk, forteller Rashidi.

Et eksperiment

Det å ha et bevisst forhold til å skape innhold på sosiale medier er viktig for artisten. Om det faktisk er bra eller dårlig er også like relevant.

– Det er viktig at man alltid har noe å gi lytterne, eller hvert fall være konsistent med det. Det skal være kvalitet, og det skal være noe folk synes det er kult, men det er ikke alltid man vet hva folk synes er kult, så du eksperimenterer veldig. Når det er sagt merker jeg at artistene i dag i større grad har forståelse for hvordan publikum tar til seg innhold, sier Rashidi til Sørnett.

Les også om: – Vi begynner å likne et mediebyrå

Foto: Amanuel Tesfaghabr

Mer selvstendig

Der man før hadde et begrenset forhold til sosiale medier, opplever Maimouni nå at han og andre artister i større grad kan opptre litt på egne premisser.

– Vi lever i en ny tid. Rett før jeg kom inn i bransjen opplevde jeg at ting var veldig analogt. Man måtte få innpass i bransjen for at ting skulle gå, men nå kan hvem som helst laste opp ting fra gutterommet, og så kan ting faktisk skje. Man må nesten ta del i utviklingen for at det skal gå rundt, sier Maimouni.