Tjener gode penger på fjorårets nyheter

    Sport Outlet-butikken på Sørlandssenteret var blant de første i kjeden da de åpnet dørene for fem år siden. De kjøper varene andre ikke vil ha, selger dem billig og sitter igjen med en pen fortjeneste.

    DAGLIG LEDER: Gjermund Flaa (52) driver fem Sport Outlet-butikker, deriblant en på Sørlandssenteret. FOTO: Sondre Lindhagen Nilssen

    Det dukker stadig opp nye outlet-butikker rundt om kring i landet. Konseptet er enkelt – en kjøper det som er igjen av fjorårets nyheter, som vanligvis står og støver på leverandørenes varelagre, for en vesentlig lavere innkjøpspris og kan dermed selge det videre til lavere priser enn da de samme varene var i salg hos andre aktører året før.

    Mange outlet-butikker satser kun på å ha åpent i høysesonger, spesielt på sommeren og særlig i godt besøkte byer. De leier lokaler for et par måneder og selger unna så det suser. Sport Outlet AS har imidlertid valgt å satse på helårssalg siden 2012. Kjeden vokste fort, og allerede året etter åpnet butikken på Sørlandssenteret i Kristiansand med erfarne Gjermund Flaa (52) ved roret.


    Byttet kjede

    – Jeg drev en Intersport-butikk i 25 år. Vi var en gjeng på fem stykker som eide til sammen ti butikker på Sørlandet. Til slutt bestemte vi oss for å selge butikkene til Gresvig (konsernet som eier Intersport, journ.anm.) og ikke lenge etter dukket det opp en ny mulighet, forteller Flaa.

    Han fikk nemlig en forespørsel fra investorer som representerte det nyetablerte Sport Outlet. Flaa tok sjansen og ble med på laget.


    Spennende uforutsigbarhet

    For at butikken skal kunne fortsette konseptet sitt hele året, er de avhengig av at det faktisk er restvarer å finne hos de store leverandørene. Det er ikke alltid like forutsigbart.

    – Ja, vi er jo avhengig av det. Vi har et konsept som gjør at det ikke nytter å planlegge så veldig, og vi vet ikke alltid så mye om framtiden. Vi må snu oss rimelig kjapt, men da kommer erfaringen til nytte, at vi kjenner leverandørene og vet hvor det sannsynligvis kan være varer å få tak i. Det er litt av spenninga, sier Flaa med glimt i øyet.

    Videre forteller han at det er mange leverandører som kriger med hverandre om å øke markedsandelene sine, og at det dermed alltid er noen som faller ut og ender opp med en god del restvarer på lageret sitt.

    – Nye produktserier snurrer fortere og fortere, så en skal ikke så veldig langt ut i sesongen før en sitter igjen med mye til overs, slår han fast.

    ENKELT KONSEPT: Til og med innredningen i butikken er svært enkel, og består som regel av trepaller. FOTO: Sondre Lindhagen Nilssen


    Skyhøye prosentavslag

    En av de største virkemidlene i butikkenes promoteringer, er store skilt med lovnader om 30 til 70 prosent avslag for de aller fleste av deres produkter. Sørnett spør hva disse prosentene baserer seg på.

    – Hvis vi reklamerer med prosentavslag, så sammenligner vi våre priser med prisene andre butikker og nettsteder solgte de samme varene for. Likevel ser vi at utviklingen går mer og mer mot å kun kjøre rene outlet-priser, for det er vanskelig å hele tiden dokumentere prisene fra andre butikker, sier den daglige lederen.


    Både kjøper og selger billig – med god fortjeneste

    Sport Outlet Sørlandssenteret AS har vist gode resultater, ifølge deres årsregnskap for 2017. Bedriften kjøpte varer for 14.259.819 kroner, mens inntekten var på hele 26.476.181 kroner. Dermed får de solgt varene for nesten dobbelt så mye som innkjøpsprisen, selv med rimelige salgspriser.

    ­– Vi opplevde ikke et så godt overskudd i Intersport, for å si det sånn. Vi er heldige, for vi har en lang erfaring i det norske sportsmarkedet, og vi har et veldig enkelt konsept, utrolig flinke butikkmedarbeidere og jeg vil si vi er dyktige på innkjøp, forteller en fornøyd Flaa.

    Selv om selve overskuddet fra innkjøp til salg ser pent ut, kan ikke bedriften sitte igjen med alt. Det må punges ut for lønnskostnader, avskrivning på varige driftsmidler og annen driftskostnad, hvorav sistnevnte står oppført som hele 5.275.126 kroner.

    – De litt over fem millionene innebærer rett og slett alt som ikke har med lønn å gjøre. Det er ukentlig promotering i aviser og på nett, husleie til kjøpesenteret og avgifter til kjeden, for å nevne noe. Men vi ser et positivt resultat likevel, forteller han.

    AMBISIØS: Gjermund Flaa driver allerede fem butikker, men kan tenke seg å starte ytterligere tre, dersom økonomien tillater det. FOTO: Sondre Lindhagen Nilssen


    Satser på enda flere outlet-butikker

    Flaa sin bedrift på Sørlandssenteret satt igjen med et driftsresultat på mer enn 2,8 millioner kroner i fjor, omtrent det samme som året før. Det tyder på god butikk for outlet-kjeden.

    Ifølge årsregnskapet ble det også tatt ut et utbytte på 1,2 millioner kroner i fjor. Det har Flaa en naturlig forklaring på.

    – Foreløpig har vi brukt de pengene på å starte nye butikker. Det er jo litt av konseptet, at vi skal øke markedsandelen vår, vi også. Så lenge det går såpass bra, er det mulighet for å starte flere. Men det begynner å fylle seg opp på Sørlandet, så det er ikke plass til så mange flere butikker nå, humrer han før han fortsetter.

    – Likevel har jeg planer om å starte opp én til tre nye butikker til, avslutter Flaa, som i tillegg til butikken på Sørlandssenteret, allerede driver en butikk i Mandal, en i Evje og to i Arendal.