Medlemstallene øker i januar

Etter all julematen og godteriet som ble inntatt i desember, er det mange som tenker å starte et nytt liv med trening og god helse. Både Sats Aquarama og Spicheren har merket dette i antall medlemmer som har kommet i januar.

– Vi har hatt en økning på rundt 12% siden nyttår. Det som er mer spesielt er at vi har ganske bra med medlemmer inn mot desember, men at aktiviteten er lavere blant medlemmene. Besøkstallene øker uansett mer enn nye medlemmer. Vi har rundt 20% høyere besøk i januar, forteller Jahn Olav Merum som er senterleder ved Spicheren.

Tallene fra 2018 i samme periode har også endret seg og det vil vanligvis vare fram til sommeren. Den andre boosten i løpet av året er vanligvis i august.

Senterleder: Jahn Olav Merum styrer Spicheren og er fornøyd med økningen i antall medlemmer.

– Vi har ganske bra belegg og medlemskapene svinger ikke mye. Vi har naturlig nok en  reduksjon mot sommeren, og da hovedsakelig hos studenter som er ferdig med studier. Vi får en ny boost i august da nye studenter kommer. Medlemstallene er ellers ganske jevne. Vi har flere medlemmer i år enn i fjor. En økning på rundt 100-150 medlemmer, sier Merum.

Senterelederen er også klar i sin sak om hvor Spicheren har forbedringspotensialet og har planer om hvordan de kan gjøre senteret mer attraktivt.

– Vi har et utviklingspotensialet når det gjelder å kommunisere med kundene våre, for eksempel sende mail om hvordan treninger går og om de trenger instruktør eller lignende. Vi har en plan på det utover i medlemsforløpet, sa Merum.

Sats Aquarama har også merket økningen

Bente Vatneli som er distriktsjef hos Sats Aquarama har også opplevd økning etter nyttår og sier at januar er en god måned for bransjen.

– I januar er det alltid god økning i antall medlemmer. Det er denne måneden i året, i vår bransje, hvor det er flest som skal starte ny livsstil eller komme i gang med vaner som har sklidd ut, forteller Vatneli.

Fusjonen mellom Sats og Elixia har gjort at kjeden har vokst seg større og sterkere i antall medlemmer, noe hun mener er bra for alle parter.

– Hos oss i Kristiansand har vi en betraktelig økning på innmeldinger på våre sentre, men jeg kan ikke nevne tall. Det handler nok en del om at kjeden har posisjonert seg sterkere etter en tung fusjon mellom Sats og Elixia, samt at vi i Kristiansand har gjort en omorganisering som har gjort bra for alle parter, sier Vatneli.

Kunnskapen om trening er ganske høy og kunnskap er motivasjon, mener Vatneli og kommer derfor med tips til de som vil begynne med trening.

– Finn ut hvilken aktivitet som passer for deg og finn en aktivitet som motiverer deg. Sett deg et mål på treningsfrekvens som er realistisk. Det er bedre å si to ganger per uke og klare tre, enn å si tre ganger per uke og kun klare to, forteller Vatneli.

Professor: Sveinung Berntsen er professor ved UiA.

Sveinung Berntsen Stølevik, som er professor i idrettsvitenskap ved institutt for folkehelse, idrett og ernæring ved UiA i Kristiansand mener at å være fysisk aktiv eller å trene er viktig for helse og trivsel hver dag hele året. Han kommer også med sine tips angående trening.

– Det finnes jo mange typer trening med ulik varighet og intensitet, som igjen vil være av betydning for effekten. En burde tenke på spesifitet, tren på det du ønsker å bli bedre til/på. For eksempel vil gjerne intensjonen med styrketrening være å bli sterkere. Det viktigste er, finn noe du trives med, noe lystbetont, og noe du vil fortsetter med, sier Berntsen.

 

Vil finne tilbake til toppformen etter noe måneder borte

19 år gamle Sara fra Mandal hadde pause fra håndballen i 7 måneder, men fikk lysten tilbake og ville komme seg tilbake på banen. Dermed var innmelding på treningssenter viktig for å få formen tilbake på riktig spor.

– Det var viktig for meg å komme tilbake i god form ettersom jeg savnet håndballen som jeg har drevet med fra 4.klasse. Jeg studerer på UiA, så det er kort vei fra skolen, noe som gjør det enklere i og med at jeg må ta buss til og fra Mandal hver dag, sier Sara.

Toppform: Sara bruker mye tid på å finne formen.

Sara spiller på MHI som er et damelag i håndball som kommer fra Mandal. Hun ser for seg at hun kan holde på med håndballen i lang tid framover.

– Håndball har vært livet mitt siden jeg var liten så det å slutte nå blir nok ikke aktuelt. Den dagen det slutter å værer gøy kan man revurdere det, men før den tid vil jeg bare kose meg med det jeg elsker aller mest. Håndball gir meg også en mulighet til å holde formen på en morsom måte, og man tenker ikke så mye på det som trening, men mer som noe man liker veldig godt. En annen ting som gjør håndballen så bra er alle menneskene rundt. MHI og Mandal er et supert sted å være, forteller Sara.