Prisen på bussbilletter øker

    Agder Kollektivtrafikk (AKT) har 2500 avganger hver dag. Billettprisene øker, samtidig er det misnøye blant kundene over forsinkelser og kvalitet.

    I det siste har flere lagt merke til at både periode- og enkeltbilletter hos AKT har steget i pris, markedssjef Terje Mathisen forklarer grunnen til prisøkningen.

    VIL AT FOLK TAR BUSS: Markedssjef Terje Mathisen ønsker at flere bruker AKT. FOTO: Tormod Flem Vegge (FVN).

    – Enkeltbillettene øker vi med 2,8 prosent hvert år grunnet inflasjon, periodebillettene har vi valgt å holde litt mer tilbake på. Vi har lyst til at flere skal kjøpe periodebilletter og at flere velger buss, sier Mathisen.

    Prisen er ikke problemet
    På busstoppet ved Bergtoras vei møter vi Daniel Sørensen som er avhengig av AKT hver dag. Han mener at det ikke nødvendigvis prisøkning i busselskapet som er et problem.

    – Jeg bryr meg ikke om prisen på bussbillettene. Jeg er avhengig i av å ta buss hver dag, men det er blant annet forsinkelser som er det store problemet. Vi er kunder som kjøper et produkt, der vi forventer at produktet vi kjøper skal levere etter behovet for oss som brukere av kollektivtransport, sier en oppgitt Daniel Sørensen.

    “Jeg bryr meg ikke om prisen på billettene”

    – Vi har en ganske god statistikk
    Administrerende direktør i Agder kollektivtrafikk, Siv Elisabeth Wiken forteller at det er flere grunner til at bussene kan bli forsinket. Hun sier at bussene til AKT som oftest kommer tidsnok.

    FORNØYD: Administrerende direktør Wiken er fornøyd med AKT sine busser. FOTO: Akt.no

    – Vi har en ganske god statistikk på at bussene våre ankommer meldt stoppested på riktig tidspunkt. Det kan selvfølgelig forekomme forsinkelser som vi eller bussjåførene ikke får gjort noe med. Det kan være vanskeligere for bussene å være presise i rushtiden, når bussene forholder seg til de samme veiene som privatbiler, utdyper Wiken.

    Effektivisert busstrafikk
    Videre sier hun at det også er naturlige årsaker til at bussene ikke alltid er presise.

    – Den siste måneden har også været med mye snø og glatt føre vært en essensiell faktor for forsinkelser. Tekniske feil på kjøretøyene er også en uforutsett hendelse som forekommer en sjelden gang, påpeker administrerende direktør Wiken som understreker at busstrafikken i Kristiansand sentrum har blitt effektivisert de siste årene.