Snussalget øker tross helseministerens grønne snusbokser

    Helseminister Bent Høie (H) sine grønne snusbokser skulle dempe salget av snus i Norge. Statitsikk fra Swedish Match viser at snussalget har økt betraktelig etter at boksene skiftet farge for snart et halvt år siden.

    1. juli 2018 ble det innført nye, grønne snusbokser som skulle dempe lysten på snus her i Norge. Den effekten har vi ikke fått så langt. Ferske tall fra snusprodusenten Swedish Match viser at selskapet fra Sverige nå omsetter for 13 milliarder svenske kroner.

    SNUSER MER ENN FØR: De nye boksene ser foreløpig ikke ut til å stoppe snusingen her i landet. FOTO: Arkivet

    Vekst på 6,5 prosent
    Første halvår etter boksene har skiftet farge, har det vært en vekst på 6,5 prosent. Administrerende direktør i Swedish Match Lars Dahlgren har diskutert tema med Nettavisen

    – Selv om det er tidlig å anse de langsiktige konsekvensene av plain packaging, har vi ikke sett nevneverdig utslag på forbruket i det norske markedet, sier Lars Dahlgren.

    For tidlig å si noe om utviklingen
    Statsekretær i Helse- og omsorgsdepartementet Anne Bramo at målet på sikt er å hindre at de yngre begynner med tobakk.

    “ikke sett nevneverdig utslag på forbruket i det norske markedet”

    – Det langsiktige målet med standardiserte tobakksinnpakninger er først og fremst å forhindre at unge begynner med tobakk. Salgsdata fra en enkeltprodusent gir ikke grunnlag for å trekke noen konklusjoner om tiltakets effekt. I tillegg er det under ett år siden regelverket ble innført, så det er uansett for tidlig å si noe om virkningen, forteller Anne Bramo.

    SNUSEN SELGER BEDRE ENN FØR: Erlend Carlsen forteller at salget har økt etter de grønne boksene kom på markedet. FOTO: Swedish Match

    Kundene finner fortsatt snusen sin
    Erlend Wessel Carlen er kommunikasjonssjef for snusgiganten Swedish Match Norge. Han trekker frem at kundene finner frem til favorittsnusen, tross at det er mer utfordrende enn før.

    – Snusmarkedet er overraskende dynamisk. I løpet av det siste tiåret har en rekke forbud flyttet grensene for snuskjøperne. Først ble snuskjølene dekket til, deretter ble de flyttet bak kassen og nå er boksene også regulert. Likevel har snussalget steget hvert eneste år. Uten unntak. Selv om produktet er lite tilgjengelig for forbrukerne klarer de å navigere seg i markedet, og dermed finner de også frem til sine favoritter. Hvordan og hvorfor? Det vet jeg faktisk ikke, forteller Erlend Wessel Carlsen.